SN10 spikret landingen – ekstremt inspirerende for fremtiden!
04.03.21: Landingen av SN10 var en av de mest interessante vi har sett på lenge, og litt av en bragd for SpaceX i sin utvikling av Starship som om få år skal ta menneskene til Mars. Og selv om fartøyet eksploderte åtte minutter etter landing, landet det mykt og kontrollert og i ett stykke før det eksploderte. Landingen av SN10 var en stor milepæl for SpaceX i arbeidet med dette ekstremt ambisiøse prosjektet.
Oppskytning og landing av SN10 med kommentarer av SpaceX
Film: SpaceX
SN10 steg i går endelig opp fra oppskytningsrampen i Boca Chica etter mye forsinkelser pga de vanskelige værforholdene i Texas den siste tiden. Det var to hoppforsøk, hvorav første forsøk på liftoff ble avbrutt bare en brøkdel av et sekund før farkosten skulle ha steget opp fra bakken. Årsaken til det automatiske avbruddet var at datamaskinene hadde oppdaget at den forhåndsinnstilte standarden på rakettens skyvekraft var satt litt for lavt, og det ble raskt bestemt å gjøre et nytt forsøk et par timer senere med høyere grense. Tankene måtte dermed tømmes for så å fylles på nytt.
Og kl. 17.15 lokal tid (00.15 norsk tid) startet motorene på nytt, og Starship SN10 steg mot Texashimmelen like ved grensen til Mexico. Alt gikk som normalt opp til 10 km etterfulgt av nok en nydelig bellyflopmanøver. I motsetning til SN8 og SN9 hvor to Raptormotorer skulle starte opp igjen for å igangsette flip & burn-manøveren ca. 2 km før landing (og hvor en av raptormotorene ikke klarte å restarte på SN9) skulle alle tre motorene på SN10 startes opp, for så umiddelbart først å slå av den ene og kort etter også den andre, for så å benytte én motor under landingen.
Perfekt bellyflopmanøver også av SN10 i går
Foto: SpaceX
Den nye prosedyren med Raptormotorene før flip & burn-manøveren fungerte etter planen
Foto: SpaceX
SN10 kort før landing i Boca Chica
Foto: SpaceX
SN10 ble stående litt skjevt etter landingen, trolig som følge av at noen av landingsbena ikke hadde foldet seg ut som de skulle. Rundt 8 minutter senere eksploderte fartøyet som følge av en mindre brann på den ene siden av fartøyet som ble observert rett før landing. Brannen fortsatte også etter landing, og årsaken var trolig en metanlekkasje. Men poenget var at SN10 kom seg ned til bakken i et helt stykke, i motsetning til sine forgjengere SN8 og SN9 som crasjet ned på landingsstedet, den ene i vertikal posisjon, den andre horisontalt for så å eksplodere i et flammehav.
SN10 kom seg helberget ned, men ble stående i en skjev stilling på bakken
Foto: SpaceX
Rundt 8 minutter senere eksploderte fartøyet som følge av en mindre brann på den ene siden av fartøyet og som ble observert rett før landing.
Foto: SpaceX
Landingen var en stor bragd selv om SN10 til slutt eksploderte mens den sto oppreist som følge av en mindre brann på bakken og som skyldtes lekkasje fra en drivstofftank.
Foto: Anne Mette Sannes / NASAspaceflight.com
SpaceX har etter hvert fått trening i å rydde opp etter raketter som eksploderer, men den kontrollerte myklandingen av SN10 gjør at de SpaceX-ansatte går løs på ryddearbeidet etter SN10 med større entusiasme.
Foto: Anne Mette Sannes / SpaceX
Hva skjer etter hoppet med SN10?
Neste prototype av Starship, SN11, fikk sine bakre flaps festet til skroget for over en uke siden og er om kort tid klar for å bli rullet ut på oppskytningsstedet. SN11 er den siste av fire nesten identiske prototyper. Også SN15 monteres nå på produksjonsområdet i Boca Chica, mens arbeidet med den første prototypen av Super Heavy-raketten (BN1) er i full gang i den såkalte Highbay (en høyere bygning som benyttes til kjemperaketten Super Heavy).
BN1 settes sammen i High bay. Bildet er tatt 3. februar i år
BocaChicaGal/NASASpaceflight/Twitter
Testhopp med Super Heavy
Elon Musk har uttalt at SpaceX planlegger å teste Super Heavy-raketter (med oppstart i lav høyde) om få måneder. Super Heavy skal brukes for å sende Starship ut i bane for å levere satellitter og senere også sende nyttelast og mennesker til Månen og Mars. SpaceX vil da benytte begge oppskytningsrampene i Boca Chica. Super Heavy-raketten vil ha hele 28 Raptormotorer. Starship er et gjenbrukbart transportsystem som skal frakte både nyttelast og mennesker ut i bane, Månen, Mars og andre destinasjoner i Solsystemet. Merk at både hele transportsystemet samt rakettens 2. trinn går under benevnelsen Starship. Elon Musk selv omtaler transportsystemet som et “rapidly reusable interplanetary heavy launch system” og det vil bli flere oppskytninger daglig, minimum en pr. dag. Man har hatt gjenbrukbare system tidligere, men de var ikke «rapid», romfergen var gjenbrukbar, men det tok måneder før den kunne brukes mellom hver oppskytning.
llustrasjon av Starship under oppskytning
Illustrasjon: Wikipedia/SpaceX
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se på himmelen?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer