Et voldsomt flammehav oppsto kort etter at SpaceX nettopp hadde fullført sin femte vellykkede motortest på Starship prototype SN4 29. mai. Noe under fartøyet førte til at gassen ble antent og skapte en kraftig eksplosjon. Romfartselskapets testprogram går ut på å teste avanserte prototyper av Starship i hurtig tempo, og slike feil kan være ekstremt lærerike for det videre forløpet.
av Anne Mette Sannes
SN5 og SN6 på SpaceX’ produksjonsområde i Texas
Foto: Elon Musk
Eksplosjonen skjedde rundt kl. 1:49 p.m. lokal tid (kl. 20.49 norsk tid) på testområdet i Boca Chica, Texas, og bare rundt et minutt etter nok en vellykket motortest. Testen var den femte motortesten av denne prototypen, ingen av de tidligere prototypene har gjennomført et slikt antall – SN4 var den mest testede av samtlige prototyper.
Starship SN4 går i luften kort etter vellykket motortest
Film: NASASpaceflight
Se en lengre versjon med kommentarer!
Selve eksplosjonen kan ses fra ca. 1.24! Hvil i fred, SN4 ...
Film: NASASpaceflight
Av de fire prototypene av Starship var SN4 den første fullskala-prototypen som klarte å passere kryogentesten – en av de første testene som må utføres for å bevise at fartøyet er flyvedyktig. SpaceX var definitivt under press etter tre mislykkede forsøk, men på kvelden søndag 26. april (mandag norsk tid) gikk alt som det skulle, og trykket nådde 4,9 bar. Dette er riktignok ikke mye siden 8,6 er nødvendig ved en reell oppskytning, men som Elon Musk tvitret, er det nok til å fly 150 meter.
Ingen av de tidligere prototypene Mk1, SN1 eller SN3, klarte å passere denne kryogentesten – en test på at fartøyets tanker klarer å stå imot det høye trykket som oppstår når de fylles med svært kaldt drivstoff. Prototypen SN2 passerte riktignok denne testen, men SN2 var ikke en fullskalaversjon av Starship. Årsakene til at Mk1, SN1 og SN3 ikke besto testen var dårlig sveisearbeid, feil med deler samt menneskelig feil.
SpaceXs første prototype av Starship: Starship MK1
Foto: SpaceX
I motortesten 29. mai sto tre Raptormotorer klare, og en av disse ble installert på SN4. Grunnen til at motoren først settes inn etter at det er gjennomført en vellykket kryogentest, er at testen benytter hydrauliske stempler for å simulere kreftene som skapes av Raptormotorene under flyvning.
En Raptormotor (SN20) fraktes til Starship SN4
Film: SPadre
Hva gikk galt?
Rundt et minutt etter at Raptormotoren hadde stanset sprutet flytende metan ut av en del av bunnen av Starship, noe som raskt førte til en voldsom gass-sky da kryogenisk drivstoff nådde en temperatur som omgjorde det til gass. Noe under SN4 førte til at gassen ble antent og skapte en kraftig eksplosjon. Tanken med flytende oksygen gikk i luften og ødela den øvre tanken med flytende metan. Sistnevnte falt ned og eksploderte på nytt. Både restene av SN4 og det ødelagte stillaset ble kort etter demontert og fjernet.
Elon Musk uttalte senere at “what we thought was going to be a minor test of a quick disconnect ended up being a big problem”, og bekreftet med dette at noe var galt med bakkeutstyret. Starship- prototypene testes på enkle oppstillingsramper, og trolig er QD-panelene (quick disconnect) foreløpig mindre avanserte (som på Starhopperversjonen), slik at SN4 ikke klarte å frigjøre seg og deretter koble seg til igjen på kommando.
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer