Første uhell med New Shepard – kan resultere i avbestillinger
17.09.22: Jeff Bezos’ romfartsselskap Blue Origin opplevde mandag en dramatisk avbrytelse under oppskytningen av sin suborbitale rakett Blue Shepard. Hendelsen inntraff kort etter oppskytning fra selskapets fasiliteter i Van Horn i Texas. Heldigvis var dette en ubemannet ferd, men hendelsen er helt klart uheldig for Blue Origin som tilbyr bemannede ferder ut i rommet og vil kunne medføre kansellerte bestillinger for personer som allerede har bestilt turer med planlagte oppskytninger.
av Anne Mette Sannes
Blue Origins NewShepard består av en 18 meter høy rakett og en kapsel
Foto: NASA
Oppskytningen mandag var selskapets første ubemannede oppskytning på et år og den fjerde oppskytningen hittil i år. Hele 36 nyttelaster var med, hvor av 18 av disse var sponset av NASA.
To av disse var festet til selve raketten som nå er tapt, og en av disse var JHU APL Integrated Universal Suborbital (JANUS) laget av Johns Hopkins APL (Applied Physics Laboratory) og kan utføre eksperimenter som må utføres i vakuum. JANUS er booket for flere ferder med New Shepard og skal frakte teleskoper, kameraer og mindre sensorer. JANUS vil også kunne muliggjøre tilgang til et viktig, men vanskelig tilgjengelig område av atmosfæren, nemlig den lavere ionosfæren som befinner seg i en høyde av mellom 60 og 1500 km. JANUS har også flydd med Virgin Galactics SpaceShipTwo.
Oppskytningen skjedde kl. 09.27 lokal tid i Texas (kl. 16.37 norsk tid), en time etter planlagt oppskytning.
Raketten (også kalt Tail 3) var den niende oppskytningen for denne raketten. Noe over et minutt etter oppskytning endret eksosen som fulgte raketten både farge og form, og en feil med raketten gjorde at den endret retning i en høyde av 8500 m. Raketten løftes av en BE-3 motor som går på hydrogen og oksygen.
Illustrasjonen viser ferdsplanen til «Mission 8», og mandagens NS-23 skulle følge samme ferdsplan.
Illustrasjon: Blue Origin
Sikkerhetssystemet fungerte derimot som det skulle – faststoffraketten inne i kapselen startet, og med en skyvkraft på 34 tonn, ble kapselen skutt bort fra raketten og i sikkerhet. Dersom det hadde vært personer om bord ville de har klart seg, men den store farten som oppnås når sikkerhetssystemet utløses, ville definitivt ikke ha vært spesielt behagelig.
Se hendelsen kommentert av CBS:
Feilen undersøkes nå av Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) for å se om den kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for fremtidige bemannede ferder
Film: CBS News
Se også en vellykket inflight abort test i 2016 hvor kapselen skytes i sikkerhet med en fart på 643 km/t.
Vellykket inflight abort test (test av sikkerhetssystemet) i 2016
Film: Blue Origin
Filmen under er fra 20. juli i fjor under den første bemannede ferden med New Shepard. I kapselen er Jeff Bezos, hans bror Mark Bezos, 82 år gamle Wally Funk og 18 år gamle Oliver Daemen fra Nederland. Faststoffraketten befinner seg midt i kapselen.
Fallskjermer ble deretter utløst og gjorde at kapselen landet trygt i ørkenen vest i Texas. Selve raketten, derimot, gikk det med all sannsynlighet dårligere med, den har truffet bakken og blitt destruert.
Se oppskytningen med kommentarer av Erica Wagner i Blue Origin ved Blue Origins hovedkvarter i Seattle.
Film: NASA Spaceflight/Blue Origin
Uhellet er helt klart uheldig for Blue Origin og kan medføre kansellerte bestillinger for personer som allerede har bestilt turer ut i rommet. New Shepard har gjennomført 21 vellykkede ferder, mange av disse med kjente personer som f.eks. William Shatner fra TV-serien Startrek. Men dette er også den eneste raketten Blue Origin har bygget på over 20 år, mens SpaceX, Blue origins hovedkonkurrent, nettopp fullført sin 56. vellykkede oppskytning med Falcon 9 på bare 52 uker, dvs. i gjennomsnitt én oppskytning i måneden i løpet av et år. Totalt har SpaceX gjennomført hele 173 vellykkede oppskytninger uten uhell med sin Falcon 9-rakett.
Blue Origins New Shepard-rakett, og også Virgin Galactics hybridfly SpaceShipTwo, er ikke kraftige nok til å klare å oppnå unnslipningshastighet og gå inn i bane slik som for eksempel SpaceX’ Falcon 9, men er bygget for å utføre korte turistferder opp til rundt 100 km – over den såkalte Kármánlinjen. Blue Origin flyr opp til 105 km, mens Virgin Galactic opp til rundt 95 km. New Shepard passerer dermed 100 km-grensen som er den internasjonale grensen for hvor verdensrommet starter, og som er bestemt av The World Air Sports Federation (FAI). Men i USA regner man 80 km som grense (slik at både New Shepard og SpaceShipTwo passerer denne usynlige grensen mot verdensrommet.
Mye av debatten rundt denne grensen har sitt utspring fra Theodor Van Kármán (derav Kármánlinjen) som mente det var naturlig at grensen mot verdensrommet skulle starte der man trenger mer enn banehastighet for å opprettholde løft for ikke å falle tilbake til Jorden siden luften er så tynn, noe som vil skje på et punkt mellom 80 og 100 km. Hovedargumentet for at 80 km bør være grensen, er at man har sett flere satellitter i svært avlange baner som passerer forbi 100 km gjentatte ganger, men som faller ut av sin bane straks de kommer under 80 km.
There seems to be some gripe about using 80km as the "line of space" when we were all taught that the von Karman line is at 100km.