Utrolig video av rakettoppskytning sett fra flyvindu!
17.06.21: Flere av passasjerene ombord på Delta Flight 644 på vei fra New York til Mexico, fikk en «bonus» på turen over Floridakysten 18. mai da en Atlas V-rakett fra United Air Alliance (ULA) ble skutt opp fra Cape Canaveral. ULAs president og CEO Tory Bruno kommenterte flypassasjer Andy Lins tweet og video med «cool».
av Anne Mette Sannes
Deltas passasjerfly Boeing 737-900ER (det største flyet i Boeing 737-serien) hadde med passasjerer fra New York til Cancun, Mexico.
Foto: Wikipedia
Flyet, et Boeing 737–900, var på over Floridakysten fra Kennedy Int. Airport, NY til Cancun, Mexico da United Launch Alliance (ULA) skjøt opp en Atlas V-rakett fra Complex 41 på Cape Canaveral Space Force Station, til glede for passasjerer på flyets venstre side. Kapteinen annonserte oppskytningen 4 minutter før.
Flaks for passasjerene at oppskytningen hadde blitt utsatt fra dagen før som følge av problemer med systemet for flytende oksygen under tanking (rakettens første trinn tankes med RP-1 og flytende oksygen – mens annet trinn bruker hydrogen og flytende oksygen). Ifølge CEO Tory Bruno i ULA skyldes utsettelsen en sensor i bakkesystemet som viste feil temperatur slik at de ikke fikk bekreftet temperaturen på det flytende oksygenet i løpet av det 40 minutter lange oppskytningsvinduet. Oppkytningen ble dermed utsatt til neste dag.
Andy Lin, en av passasjerene ombord, filmet rakettoppskytningen og la den ut på Twitter:
En Atlas V-rakett med en varslingssatellitt for U.S. Space Force tok av fra Cape Canaveral Space Force Station i Florida 18. mai.
Foto: United Launch Alliance (ULA)
Lasten var en SBIR Geo Flight 5 missile-warning satellitt (den femte med infrarødt system) for US Space Force (en forsvarsgren med ansvar for krigføring i rommet under det amerikanske luftfartsdepartementet) og var ULAs første oppskytning i år. Oppskytningen skjedde kl. 1.37 pm, lokal tid. Satellitten har en kostnad på 1 milliard dollar og er (ved hjelp av de infrarøde sensorene bygget av Northrup Grumman), laget for å lokalisere eksosgass etter missiloppskytninger rundt på kloden og for å gjøre USA og deres allierte styrker mulighet for å forberede angrep.
Ifølge Tom McCormick, programsjef for SBIRS i Lockheed Martin, er trusselen fra denne type teknologi økende, i fjor ble det oppdaget mer enn 1000 slike oppskytninger. Sensorene gir utsyn over halve himmelsfæren og gir operatørene på bakken mulighet til å sette søkelyset på «hotspots» som for eksempel Nord-Korea og Russland.
Highlights fra Atlas V- oppskytningen 18. mai
Film: United Launch Alliance(ULA)
Lockheed Martin-ingeniører forbereder satellitten for shipping til Cape Canaveral
Foto: Lockheed Martin
Kunstnerisk fremstilling av en SPIRS Geo5 satellitt i bane
Foto: Lockheed Martin
Det ligger an til å bli en travel sommer for ULA som også skal skyte opp Boeings Starliner-kapsel til Den internasjonale romstajonen (ISS) – den andre ubemannede testferden. Den første testen skjedde i desember 2019 hvor kapselen ikke nådde frem til romstasjonen som følge av en softwarefeil. Dersom alt går etter planen med den kommende testferden (OFT-2), skal Boeing etter planen foreta den første bemannede ferden senere i år.
Den andre ubemannede testferden med Boeings CST-100 Starliner-kapsel skal etter planen skje i sommer. Starliner vil ha som hovedoppgave å frakte astronauter til og fra Den internasjonale romstasjonen samt til planlagte, private romstasjoner.
Illustrasjon: Boeing
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se på himmelen?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer