02.05.20: NASA har nettopp valgt tre romfartsselskap som de neste ti månedene skal konkurrere om å utvikle det best egnede fartøyet for landing på Månens overflate og som skal ta de to neste astronautene – første kvinne og neste mann – til Månen innen 2024. Kontraktstildelingen var det siste som manglet for å landsette astronauter på vårt nærmeste himmelobjekt om fire år. Returen til Månen vil markere en global innsats for å teste systemene som trengs for videre ferder til Mars og lenger ut i Solsystemet.
av Anne Mette Sannes
Menneskene skal på nytt sett bena i månestøvet.
Illustrasjon: NASA
48 år har gått siden de siste menneskene besøkte Månen i desember 1972. Torsdag kveld kunngjorde NASA-sjef Jim Bridenstine at de tre selskapene SpaceX, Blue Origin og Dynetics er valgt ut til å konkurrere om å utvikle det best egnede landingssystemet for å foreta en bemannet landing med den første kvinnelige og neste mannlige astronaut innen 2024.
Kontraktene, som er tildelt for en ti måneders periode, har en verdi på 967 millioner dollar og er en del av Artemis-programmet – et program hvor det vil bli tatt i bruk ny og innovativ teknologi for å utforske mer av Månen enn noen gang tidligere. NASA skal samarbeide med kommersielle, internasjonale aktører for å etablere regelmessig trafikk mellom Jorden og Månen innen 2028, og kunnskapen man innhenter på og rundt Månen vil bli benyttet til å ta det neste store skrittet – å sende astronauter til Mars.
Dette betyr at NASA for første gang i historien nå er i rute for vedvarende, bemannet utforskning av Månen samt bygging av en månebase. I tillegg er det også første gang siden Apollo-programmet at NASA direkte finansierer et bemannet landingssystem og går inn i kontraktsforhold med selskap som skal utføre jobbene i Artemis-programmet. Bridenstine uttalte at NASA har stor tro på at disse tre selskapene vil gjøre oss i stand til å returnere til Månen.
De tre utvalgte selskapene er: Elon Musks’ SpaceX (Hawthorn, California), Jeff Besos’ Blue Origin (Kent, Washington) samt selskapet Dynetics (Huntsville, Alabama).
NASA har nettopp valgt tre romfartsselskap som skal konkurrere om å utvikle det best egnede fartøyet for landing på Månens overflate
Film: NASA
De tre selskapene har ulike innfallsvinkler:
SpaceX ønsker å benytte sitt romfartøy Starship som nå er under utvikling. Med stort volum for crew og nyttelast er Starship i stand til å levere betydelige mengder utstyr til Månens overflate for å skape en bemannet månebase. Selskapet gjennomførte for få dager siden den første vellykkede kryotesten med prototypen Starship SN4 og er dermed klare til å gjennomføre en test av motorene.
Starship er blant annet tenkt brukt til fremtidige Marsferder og skal skytes opp med kjemperaketten Super Heavy som er under utvikling. Starship vil ble drevet av 6 Raptormotorer og kan ta av og lande på alle (aktuelle) faste overflater (for eksempel Månen og Mars) uten hjelp av Super Heavy. For oppskytninger fra Jorden derimot, er det nødvendig å benytte Super Heavy som følge av at Jordens tyngdekraft er mye sterkere.
Nylig ble SpaceX også tildelt kontrakt med NASA om å levere nyttelast til den planlagte romstasjonen Lunar Gateway – en kontrakt på rundt 7 milliarder dollar. SpaceX vant konkurransen foran tungvektere som Boeing, Northrup Grumman og Sierra Nevada Corporation (SNC).
Kunstnerisk fremstilling av romfartøyet Starship på Månens overflate.
Illustrasjon: SpaceX
Blue Origin, som samarbeider med Lockheed Martin, Northrup Grumman and Draper, foreslår en tretrinns lander som vil legge igjen landingsmotorene på overflaten for å lette belastningen når man skal tilbake til Jorden. Landeren kan skytes opp med selskapets New Glenn-rakett eller ULA Vulcan Launch System.
Kunstnerisk fremstilling av Blue Origins månelander.
Illustrasjon: Blue Origin
Dynetics (med over 25 underleverandører) utvikler Dynetics Human Landing system (DHLS) som skal skytes opp med ULA Vulcan Launch System. Totrinnskonseptet inkluderer en enhet med opp- og nedstigningsmuligheter samt en unik bemanningskabin lavt over bakken. Dynetics leverer også viktig hardware til kjernetrinnet på NASAs Space Launch System (SLS), Exploration Upper Stage, Orion Multi-Purpose Crew Vehicle samt til Den Internasjonale romstasjonen (ISS).
Slik kan man se for seg Dynetics Human Landing System på Månens overflate.
Illustrasjon: Dynetics
Minst ett annet selskap, giganten Boeing, hadde sendt inn sitt forslag. Boeing ble imidlertid ikke valgt, og NASA ønsker ikke å komme nærmere inn på årsaken. NASA samarbeider både med Boeing og SpaceX om å sende astronauter til ISS fra amerikansk jord, og Boeing måtte i desember avbryte en planlagt ferd til romstasjonen med fartøyet Starliner som følge av en softwarefeil. Ferden skulle være den siste testferden før den første bemannede ferden i 2020.
«Vi er nå på vei,» uttaler Douglas Loverro, NASAs viseadministrerende direktør for Human Explorations and Operations Mission Directorate i Washington, og uttaler videre at disse kontraktene er starten på et spennende samarbeid med de beste selskapene på sine felt for å oppnå USAs målsetting om å sende mennesker til Månen i 2024. I denne 10-måneders perioden vil NASA evaluere hvilket av de tre selskapene som skal utføre demonstrasjonsferder.
For å klare tidskabalen uttalte NASA at det er sannsynlig at man vil se bort fra Gateway når det gjelder den første landingen. Denne raske tilnærmingen vil kunne utvikles til et vedvarende måneprogram i 2028 som er planlagt med internasjonale samarbeidspartnere som European Space Agency (ESA) og Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA).
Om fire år skal menneskene tilbake til Månen – denne gangen for å bli!
Illustrasjon: NASA
Slik skal amerikanerne sende astronauter til Månen innen 2024.
Film: NASA
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer