Forsiden Stjernereiser Exoplaneter Liv i rommet Meteoritter Himmelbegivenheter Solsystemet Romvirksomhet
Artikkelarkiv Astroshow og foredrag For skoler Astrobutikken Linker Om oss


Empire State Building lyste rødt da NASAs 5. rover landet på Mars


19.02.21: Jubelen sto i taket på kontrollsenteret ved NASAs Jet Propulsion Laboratory kl. 22 i går kveld norsk tid da operatørene kunne bekrefte at NASAs Perseverance rover, med Ingenuity-helikopteret festet til kroppen, hadde landet trygt på marsoverflaten. Helikopteret vil bli det første som forsøker å fly på en annen planet. Også Empire State building lyste i rødt for å feire landingen!

av Anne Mette Sannes og Knut Jørgen Røed Ødegaard

 

Empire State Building i New York lyste i rødt for å feire landingen av NASAs Marsrover Perseverance 
Foto: Emma Howells/NASA   


Flere bygninger lyste rødt til ære for Perseverances landing på Den røde planet, blant annet Empire State Building i New York. 

Perseverance ble skutt opp fra Space Launch Complex 41 på Cape Canaveral Air Force Station i Florida 30. juli i fjor.

En United Launch Alliance Atlas V-rakett med NASAs Mars 2020 Perseverance rover om bord ble skutt opp fra Space Launch Complex 41 på Cape Canaveral Air Force Station i Florida 30. juli i fjor.
Foto: NASA/Joel Kowsky


Landingen – “7 minutes of horror”



Ingen landinger på Mars er enkle, men Perseverance landet i et av de mest utfordrende terrengene som noen gang er forsøkt.
Credits: NASA/JPL-Caltech



Nervepirrende minutter mens Perseverance nærmer seg marsoverflaten
Film: NBC


Perseverance trengte inn i Marsatmosfæren med ca. 19 500 km/t og måtte bremse helt opp for å kunne foreta en kontrollert landing. Fordi atmosfæren til Mars er langt tynnere enn Jordens, var det en utfordring å kunne bremse det ett tonn tunge fartøyet. Dette foregikk derfor i flere trinn og lignet sterkt på søsterkjøretøyet Curiositys (som fortsatt er aktivt) landing i 2012. Kommunikasjonstiden til Jorden var over 11 minutter – det betyr at da signalet om at fartøyet hadde kommet inn i Marsatmosfæren nådde Jorden, var Perseverance allerede på bakken. Det hadde derfor vært helt umulig å styre landingen fra Jorden, slik man i prinsippet kan ved landing på Månen. Fartøyet måtte klare seg helt på egen hånd!

Grafisk presentasjon av de ulike stadiene i landingen
Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech


Opplev landingen visuelt trinn for trinn

Legge merke til hvordan hastigheten og høyden over Mars-overflaten endrer seg gjennom den 7 minutter lange landingsprosedyren!

På vei inn i atmosfæren var Perseverance omsluttet av et todelt deksel, med varmeskjold foran og et ryggskall bak der fallskjermsystemet befant seg. Varmeskjoldet ble benyttet til den første og kraftigste delen av oppbremsingen.

Fire minutter etter at fartøyet kom inn i atmosfæren ble fallskjermsystemet utløst. 20 sekunder senere ble varmeskjoldet koblet fra, og ytterligere to minutter senere ble ryggskallet frakoblet. Da hang roveren og det fortsatt tilkoblede nedstigningstrinnet under en 22 meter bred fallskjerm.

Underveis kunne Perseverance også justere kursen litt siden varierende atmosfæreforhold på Mars gjør det umulig å bestemme eksakt nedslagssted på forhånd. Perseverance kunne styre seg selv mot et landingspunkt som var plukket ut på forhånd basert på detaljerte kart laget med materiale fra tidligere Mars-sonder.

Så langt hadde nedstigningen foregått på en relativt standard måte, men deretter ble de virkelig spektakulære metodene fra Curiositys landing i 2012 benyttet:

Først ble åtte bremsemotorer på nedstigningstrinnet startet mens fartøyet var 2100 meter over bakken, og hastigheten avtok gradvis på vei videre nedover. I en høyde av 20 m og ved en hastighet på knappe 3 km/t, ble roveren heist ned fra nedstigningstrinnet via tre 6,4 m lange nylonkabler. Dette kalles en skycrane-manøver – himmelkranmanøver. Kablene ble kuttet rett etter at roveren registrerte at den stod på overflaten, og akkurat som med Curiosity, fløy nedstigningstrinnet av gårde og foretok en planlagt kræsjlanding i trygg avstand fra Perseverance.

Slik kan det ha sett ut da Perseverance nådde bakken, hengende under himmelkranen som ble holdt oppe av 8 rakettmotorer.
Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech   


Ingenuity-helikopteret

Helikopteret vil bli det første som lander på en annen planet. Ingenuitys vekt er kun 1,8 kilo, men det har store ambisjoner!

«Wright-brødrene viste at det var mulig å foreta motordrevne flyturer i Jordens atmosfære ved å bruke et eksperimentelt fartøy, og det samme vil vi forsøke på Mars», forteller Håvard Grip, Ingenuity’s sjefpilot ved NASAs Jet Propulsion Laboratory.

NASAs Ingenuity Mars-helikopter
Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech   



NASAs Ingenuity Mars-helikopter vil bli historiens første forsøk på en motorisert flight på en annen planet
Film: NASA/JPL-Caltech


Her kan du se hele sendingen fra NASA: (NB! det tar ca. 1 min før filmen starter, spol litt frem!)



Film: NASA


Målet for prosjektet

Roveren skal finne svaret på om det en gang i fortiden har eksistert liv på Den røde planet – den gangen Mars var varmere og mer jordlignende. Roveren er produsert av United Launch Alliance og er bl.a. utrustet med et bor som er i stand til å samle kjerneprøver av jord og de mest lovende steinene. Prøvene skal plasseres i en beholder på Marsoverflaten for at en fremtidig ferd potensielt kan returnere prøvene til Jorden slik at forskerne kan studere disse med utstyr som er for stort til å fraktes til Mars.

Kunstnerisk fremstilling av NASAs Perseverance-rover
Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech


Vanskelig å fly på Mars

For det første gjør den tynne atmosfæren på Mars at det er vanskelig å få tilstrekkelig luftmotstand. Siden atmosfæren på Den røde planet er 99 % mindre tett enn Jordens, er helikopteret lett med større rotorblader som roterer mye raskere enn det som er nødvendig her på Jorden.

I tillegg kan det bli ekstremt kaldt ved Jezero-krateret hvor Perseverance nå har landet. På natten kan temperaturen komme helt ned i minus 90 grader. Og selv om Ingenuity-teamet har testet helikopteret ved marstemperaturer og mener at det vil klare å gjøre det arbeidet det etter planen skal utføre, vil de ekstremt lave temperaturene pushe grensene for mange av delene på fartøyet.

Pga den tynne luften på Mars har Perseverance større rotorblader som roterer mye raskere enn det som er nødvendig her på Jorden

Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech


Operatørene ved JPL vil heller ikke være i stand til å kontrollere helikopteret med en joystick. Kommunikasjonsforsinkelser er en uunngåelig del av det å skulle arbeide med fartøy på over interplanetariske avstander. Kommandoer må sendes god tid i forveien, og data fra fartøyet vil nå Jorden lenge etter hver flight. I mellomtiden vil Ingenuity være for en stor del selvstyrt og ta sine egne avgjørelser med hensyn til hvor det skal fly og hvordan det skal holde seg varmt.



Demonstrasjon av teknologien bak NASAs Mars-helikopter
Illustrasjon: NASA/JPL


De tidligste forsøk på å lande på Mars

Den første Marsferden skjedde i 1960 da to russiske sonder forsøkte å gjøre en flyby av Mars med 8,5 måneders mellomrom. Ingen av dem nådde engang Marsbane. Neste gang Jorden og Mars sto gunstig til i forhold til hverandre (annet hvert år), forsøkte Sovjet seg på et nytt ambisiøst prosjekt, også denne gang med to sonder som hadde som mål å faktisk lande på Mars. Dette var med andre ord første gang det ble gjort et (to) forsøk på å lande på en annen planet. Begge mislyktes. Nok et forsøk ble gjort av russerne i 1962. Fartøyet var i det minste på riktig kurs, men kommunikasjonen gikk tapt slik at man aldri fikk vite om farkosten faktisk nådde Mars.

De fleste forsøkene som ble gjort skar seg allerede på ferden gjennom Jordens atmosfære. En ting er å klare å få noe til Mars, noe annet er det at fartøyet faktisk er intakt og i stand til å kommunisere når det kommer dit. Men det er likevel sannsynlig at noen av farkostene som ble sendt faktisk kom frem, kanskje vil fremtidige ferder finne rester etter disse første forsøkene!

Sovjet prøvde seg igjen i 1964, men mislyktes nok en gang. USA foretok sin første ferd mot Den røde planet året etter med to identiske fartøy, og hvor de håpet at et av dem ville klare jobben hvilket det faktisk gjorde! Det andre av de to fartøyene, Mariner 4, ble det første fartøyet som foretok en flyby av Mars og skjedde 14. juli 1965. Dette var også første gang vi på Jorden fikk se bilder fra en annen planet, og bildene viste en atmosfære og også nedslagskratre.

Bilde til venstre: Det første nærbildet av Mars ble tatt av Mariner 4 i 1965 og viser et ca. 330 ganger 1200 kilometer stort område fra randen til kanten av bildet. Bildet til høyre viser Mariner-krateret slik det så ut fra Mariner 4. Området heter Phaethontis quadrangle
Foto: NASA


I 1971 ble Mariner 8 og 9 skutt opp mot Mars for å kartlegge hele planeten. Mariner 8 falt tilbake i Atlanterhavet, mens Mariner 9 lyktes med å komme seg ut av jordatmosfæren, fortsatte mot Mars og kom inn i marsatmosfæren. Mariner 9 ble det første fartøyet som gikk inn i bane rundt en annen planet, og man begynte nå å få bilder av mars. Men uheldig nok viste det seg at Mars befant seg i en av sine mange støvstormperioder! Støvstormen omhyllet nesten hele planeten slik at bildene ble en stor skuffelse, og man visste at man kunne risikere å vente i uker eller måneder før stormen var over. Men Mariner 9 kastet ikke bort tiden, i stedet sørget den for å ta de første bildene av de to marsmånene Phobos og Deimos.

Etter tre lange måneder var støvstormen over, og man kunne se landskapstrekk på bakken! Det første man så, var området rundt Nix Olympica, en flekk man hadde sett tidligere fra bakken som følge at den var svært lyssterk. Men hva var egentlig Nix Olympica? Det fikk man nå svaret på: Mars (og Solsystemets!) største fjell! Den lysende flekken man hadde sett fra Jorden var snø på toppen av fjellet som senere fikk navnet Olympus Mons og som befinner seg i et område som kalles Tharsis hvor det i tillegg finnes to andre gigantiske fjell. Olympus Mons er hele 26 kilometer høyt i forhold til slettene rundt!

Dette er området som ble sett av Mariner 9. Fargekodet kart laget ved hjelp av observasjoner fra Mars Orbiter Laser Altimeter (MOLA) av de sentrale deler av det vulkanske området Tharsis på Mars’ vestlige halvkule. Midt i bildet er de tre massive skjoldvulkanene kjent som Tharsis Montes. Det 22 kilometer høye vulkanfjellet Olympus Mons – Solsystemets høyeste fjell – ses øverst til venstre mens den vestlige siden av den enorme kløften Valles Marineris befinner seg til høyre.
Foto: NASA / JPL-Caltech / Arizona State University


Gratulasjoner fra SpaceX

Også SpaceX gratulerte NASA på sin twitter: “Welcome to Mars, NASA Perseverance, Congratulations NASA/JPL – another successful mission to the Red planet”.

NASA er SpaceX’ største kunde, og de to selskapene har et tett samarbeid om blant annet å levere nyttelast og astronauter til Den internasjonale romstasjonen (ISS). SpaceX vant nylig en kontrakt med NASA om å levere de første delene til Gateway

SpaceX planlegger å sende nyttelast med sitt Starship i 2022 og mennesker i 2024. Det er derfor ikke utenkelig at SpaceX blir det selskapet som henter prøvene tatt av Perseverance og tar de med tilbake til Jorden!


Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!


MER INFORMASJON

NASA.gov: Mars Perseverance Rover

astroevents.no: NASA-roveren Perseverance på vei til Mars!

astroevents.no: SpaceX vant NASA-kontrakt for levering av nyttelast til Lunar Gateway

Nasa.gov: NASA Awards Contract to Launch Initial Elements for Lunar Outpost

astroevents.no: Artikler om Mars

astroevents.no: Flere saker om romvirksomhet

Solformørkelsesbriller til 10. juni


Solformørkelsesbriller


Her kan du skaffe deg solfor-mørkelsesbriller for å oppleve solformørkelsen på en trygg måte.

BESTILL HER

Stjernehimmelen


Hva kan du se på himmelen?

Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer

Astroshow og foredrag

Våre astroshow sett av over 75 000!

Astroshowet Out of Space

Foredrag om verdensrommet!

Forestillinger for skoleelever

Science fiction-trilogien Ad Astra

Opplev den første reisen til et annet solsystem, leting etter livsformer på exoplaneter og Solsystemets og menneskehetens fremtid!

Bøkene er rikt illustrert med flotte fargebilder.

Pluto – menneskehetens siste tilfluktssted!

- stjernereiser - exoplaneter - romheiser
- ormehull - multivers - liv i rommet
- fremtidsteknologi - intergalaktiske opplevelser
- astronomiske fenomener - galaksens fremtid
- krim


Av science fiction-forfatter Anne Mette Sannes
Mer info og bestilling

Filmen Vårt magiske univers

Nyt det vakreste billedmaterialet som noen gang er tatt av vårt fantastiske univers! Fikk terningkast 6 i bladet Astronomi.

Produsert og kommentert av Anne Mette Sannes & Knut Jørgen Røed Ødegaard Mer info

Våre nettsteder
astroevents.no Hovednettsted om Universet
svalbard2015.no Solformørkelsen 20. mars 2015
astrobutikken.no Bøker og filmer m.m.

Følg oss på facebook

Følg oss på facebook

 

 

Kontakt: Knut Jørgen Røed Ødegaard Tlf: 99 27 71 72 E-post: knutjo@astroevents.no Anne Mette Sannes Tlf. 97 03 80 50 E-post: amsannes@astroevents.no