28.01.21: Det andre testhoppet i stor høyde med SpaceX’s Starship skulle skjedd i ettermiddag/kveld norsk tid, men ting tyder på at det kan bli utsatt til i morgen. Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) skriver på sin nettside at oppskytning i dag er utsatt. Årsaken er trolig en manglende godkjenning fra FAA, og Elon Musk jobber i øyeblikket med FAA for å få til en oppskytning i dag. I skrivende stund ser det ut til at SpaceX faktisk nettopp har startet med å fylle opp tankene på SN9 uten at det har kommet en offisiell bekreftelse!
av Anne Mette Sannes
Verden venter på neste testhopp!
Foto: Clinton & Charles Robertson from Del Rio, Texas & College Station, TX, USA / Wikipedia
Oppdatering 29.01.21:
Fortsatt ikke grønt lys fra FAA, neste forsøk tidligst mandag, alt er klart fra SpaceX sin side, de mangler kun godkjenning fra FAA! Vi kommer definitivt ikke til Mars med dette tempoet!
Veiene i Boca Chica-området ble stengt og beboerne evakuert, men det hjalp lite: det ble ingen oppskytning men SCRUB! Det hersket stor frustrasjon blant alle som har fulgt med i går og i dag, alt var uklart i starten av dagens oppskytningsvindu. Samtlige som jobbet med å dekke oppskytningen søkte febrilsk etter informasjon om FAA hadde gitt klarsignal og fikk liten tid til å se inn i kamera til sine seere.
Frustrasjonen toppet seg da FAA (Det amerikanske luftfartstilsynet) i tillegg presterte å legge ut info på sitt nettsted om at det ville bli oppskytning for så å informere kort etter at dette var en feil. Ganske utrolig! Mange er ekstremt irriterte og hevder at det var Murphys lov som gjaldt i dag, mens andre hevder at dette har skjedd hver gang man skifter president.
Sannheten er nok at reglene som de ansatte i FAA må forholde seg til (de er trolig like frustrerte som Musk!) er utdatert og tilpasset langt færre oppskytninger hvor de har god tid til å planlegge og ikke forholde seg til selskap som SpaceX hvor det nå skjer ting nesten daglig. Det er på det rene at reglene må endres for å hindre at slikt gjentar seg, spesielt om vi noen gang skal klare å sende mennesker til Mars!! På nettsiden til FAA heter det for øvrig:
“Our continuing mission is to provide the safest, most efficient aerospace system in the world”
Elons twittermeldinger ga i går uttrykk for stor frustrasjon:
“u can’t sell houses u don’t own
u can’t sell cars u don’t own
but u *can* sell stock u don’t own!?
this is bs – shorting is a scam
legal only for vestigial reasons”
og “Here come the shorty apologists
Give them no respect
Get Shorty”
Noen mener at Elon burde kjøpe FAA noe som jo er litt vanskelig siden det er et statlig organ :)
Uansett er dette irriterende for SpaceX som nå har en prototype klar på oppskytningsplattformen, men ikke gis tillatelse til å skyte opp. Men det skal visstnok være noe av det samme som skjer med Tesla i Europa: hver gang Tesla eller andre elektriske biler endrer styringssystem må det lages nye regler, noe som skjer svært ofte.
28.01.21: Situasjonen har vært uklar de siste timene, dommer i Cameron County, Eddie Travino Jr. har sendt ut varsel om stengte veier, og samtlige innbyggere i Boca Chica-området har evakuert. Men innbyggerne har ennå ikke blitt bedt om å dra tilbake til sine boliger, Elon Musk har formidlet dem at SpaceX nå jobber med FAA for å få til en oppskytning i dag. Oppskytningsvinduet i dag startet kl. 16 (norsk tid) og varer frem til kl. 01 (norsk tid).
Når oppskytningen skjer (mest sannsynlig i dag eller i morgen) skal SN9 gjenta det samme forsøket som ble gjort med SN8 10. desember da alt gikk som planlagt med unntak av landingen. Planen er å stige til ca. 10 km, foreta en såkalt bellyflop og deretter forhåpentligvis gjennomføre en bedre landing enn det som var tilfelle for SN8. Årsaken til den noe uheldige landingen med SN8 var at det ikke kom tilstrekkelig drivstoff inn i motorene. Det oppsto en grønn flamme som kom ut fra den ene av raptormotorene og som trolig skyldtes at kobber i denne motoren fordampet slik at den ble ødelagt fra innsiden.
SN8’s testfyvningsforsøk. Se hele eller fra 1.47.42 (ca. 30 sekunder før selve oppskytningen).
Film: SpaceX
Som med testflyvningen av SN8 skal det benyttes tre raptormotorer. Den endelige versjonen vil ha totalt 6 raptormotorer, tre for atmosfære og tre for vakuum. To av de tre for atmosfære har imidlertid blitt skiftet ut på SN9 som følge av at det oppsto et uspesifisert problem under den første motortesten.
Se 150-meters-hoppet til tidligere prototype SN6 som ble gjennomført i september i fjor, bare få uker etter SN5s vellykkede hopp 4. august. Og som med SN5 var det litt av et syn – og ganske uvirkelig – da den gigantiske 30 meter sylinderformede «termosen», eller «malingsspannet» steg over damphavet!
SN6 i aksjon!
Elon Musk twitret «Ser ut til at man kan få alt til å fly, ha ha»
Film: SpaceX
Hva gjenstår for å sende Starship ut i bane og når kan det endelige Starship stå ferdig?
SpaceX utvikler systemet «Starship» med mål om å sende mennesker til Mars, Månen og lenger ut i rommet. Selve Starship består av to elementer: Starship som skal benyttes til mennesker og nyttelast, samt raketten Super Heavy som vil ha rundt 30 motorer (begge elementer samlet omtales også som «Starship» og vil få en total høyde på 122 meter).
Ifølge Gwynn Shotwell, president og leder for operativ avdeling i SpaceX, kan det endelige Starship være klar i løpet av året. Dersom Elon selv hadde uttalt dette ville kanskje mange tatt det med en klype salt (Elon er kjent for å ligge litt foran det som er realistisk), men når disse ordene kommer fra Shotwell, ja, da er det straks mer hold i det.
Starshipfartøy på Mars. Uviklingen av Starship går for fullt i Boca Chica, Texas, og Elon Musk regner med å lage minst 50 prototyper før det endelige fartøyet er klart for å sende de første menneskene til Mars i 2024.
Illustrasjon: SpaceX
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se på himmelen?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer