Forsiden Stjernereiser Exoplaneter Liv i rommet Meteoritter Himmelbegivenheter Solsystemet Romvirksomhet
Artikkelarkiv Astroshow og foredrag For skoler Astrobutikken Linker Om oss


Ambisiøs oppskytningsplan for 2022 i Starbase, Texas!


06.12.21: Oppskytning av Starshipsystemet er utsatt til januar–februar (Elon time) hvilket kan bety februar–mars. Men SpaceX har satt opp en ambisiøs plan med ytterligere 12 oppskytninger i 2022 før de starter med operative ferder i 2023. Flere milepæler vil bli nådd under denne første ferden med hele Starshipsystemet som vil markere starten på veien mot vår nye status som en interplanetarisk sivilisasjon.

av Anne Mette Sannes

 

SpaceX har planer om å sende de første menneskene til Mars allerede i 2024 og etablere en uavhengig og selvstendig koloni på Den røde planet innen 2050.
Illustrasjon: SpaceX


Hva skjer på Starshipfronten? SpaceX venter fortsatt på svar fra Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA), og oppskytningen av Starship er utsatt til januar–februar. SpaceX håper at FAA vil ha tatt en beslutning innen året er omme. De fleste antar at en tillatelse vil bli gitt, men det er ikke utelukket at det kan bli på visse betingelser.

Men det tar tid, det er store ting som skal skje – det er tross alt snakk om den kraftigste raketten som noen sinne er laget og som har et svært komplisert fremdriftssystem med hele 29 motorer (etterhvert 33) – det høyeste antallet rakettmotorer siden russernes 105 meter høye N1-rakett som mislyktes med alle fire forsøkene fra 1969 til 1972, blant annet som følge av nettopp et stort antall motorer (30). N1 ble bygget med intensjon om å sende bemannede ferder til Månen og enda lenger ut i Solsystemet.

Russernes N1-rakett (nr. 6 fra venstre) mislyktes med alle fire forsøkene blant annet som følge av et stort antall motorer.
Foto: Wikipedia


Det er mye som fortsatt skal testes og som vil ta tid. Starship prototype SN20 har bestått grunnleggende motortester både av de tre sea-level motorene (til bruk for oppskytning fra bl.a. Månen og Mars) og de tre vacuum-optimaliserte motorene (til bruk i rommet).

Starship SN20 gjennomførte for første gang en test med alle 6 Raptormotorene 12. november:


Hvor sannsynlig er det at Super Heavy klarer å sende SN20 ut i bane?

Elon Musk har selv nevnt muligheten for at Starship eksploderer på selve oppskytningsrampen eller under de første etappene av ferden. Spesielt synd ville det være med en eksplosjon over oppskytningrampen siden dette vil kunne skremme de som har eiendommer i Boca Chica hvor de fleste så langt har forholdt seg postive til SpaceX’ aktiviteter og planer i området. Ifølge Musk er det også dyrere å bygge en ny oppskytningsrampe enn en ny Super Heavy-rakett! Det ultimate målet for SpaceX er er å få Starship SN20 ut i bane, men om de ikke lykkes, vil det likevel bli mye verdifull data å hente under de ulike delene av ferden.


Slik blir oppskytningen

Planen er å skyte opp Super Heavy-raketten (BN4) med Starship (SN20) fra Starbase i Boca Chica, Texas og sette kursen østover. SN20 vil nærme seg farten for å bli skutt ut i bane, men skal ikke fullføre et helt baneomløp (ca. 3/4). Ca. 2 minutter og 49 sek senere vil den 70 meter store raketten frigjøres fra Starship og starte nedstigningen mot Mexicogulfen hvor den skal foreta en myklanding i Mexicogulfen rundt 8 minutter og 15 sek etter oppskytning mens Starship skal lande ca. 100 km nordvest for kysten av den Hawaiiske øya Kauai. Hele ferden vil ta rundt 90 minutter.

Starship skal foreta en myklanding i havet ca. 100 km nordvest for øya Kauai ca. 90 minutter etter oppskytning.
Illustrasjon: FCC/SpaceX

Slik vil en eventuell opphenting av SN20 fra havet kunne fortone seg:


Selv om planen er at både Super Heavy- raketten og Starship skal foreta vellykkede landinger med Raptormotorene, er ikke dette et mål med de første ferdene. Men SpaceX har planer om å fullføre testprogrammet i løpet av neste år før de starter opp med operative ferder i 2023.

Flere milepæler vil bli nådd under denne første ferden med hele Starshipsystemet, deriblant oppskytning med Super Heavy-rakettens 29 Raptormotorer, retur av Super Heavy, kontroll av opppstigningsbane, oppstart av Starship, samt retur.

Og selv om det ikke vil bli gjort forsøk på å fange verken Super Heavy-raketten eller Starship med Mechacilla, vil likevel Super Heavy og Starship bli stilt opp ved hjelp av Mechazilla.


Ambisiøse testplaner for 2022

Etter jomfruturen med hele Starshipsystemet planlegges ambisiøs testing det kommende året med rundt 12 andre testferder før de starter opp med operative ferder i 2023. Seksjoner av Starship SN24 og en mengde andre deler er allerede observert.


Vil BN5 og SN21 bli benyttet for den første ferden?

Det er en viss sannsynlighet for at Super Heavy-rakett 4 og Starship SN20 kun vil bli benyttet til å teste på bakken og at Super Heavy-rakett 5 og SN21 vil bli tatt ut til den første ferden. Dersom dette skulle bli bestemt, er de to sistnevnte klare i hhv. High Bay og Mid Bay. SN21 har selskap med SN22, men skal snart overføres til High Bay hvor den skal utstyres med finner og nese.

SpaceX har alltid flere prototyper av Starship klare dersom noe skulle gå galt under testing. Det samme gjelder for Super Heavy-raketten. Blant annet har både fremre kuppel på Super Heavy nr. 6 samt deler til Super Heavy nr. 7 ha blitt observert.


“Wide bay”

SpaceX har lenge vært klar over at det trengs en ny produksjonsbygning, og arbeidet med «Wide Bay» (foreløpig navn), er allerede i gang. Wide Bay vil bli dobbelt så bred som High Bay og vil dermed være i stand til å huse flere Super Heavy-raketter og Starship samtidig. Planen er at Wide Bay er klar tidlig i 2022 før selskapet starter opp med neste års oppskytningsprogram.


Ifølge et nylig intervju med Musk, er det produksjonen av Raptormortorene som skal benyttes til testene neste år som er flaskehalsen siden disse tar tid å lage og betemmer hvor mange fartøy man klarer å bygge.

Som følge av at det i fremtiden skal benyttes 33 Raptormotorer i stedet for de nåværende 29, og at det i tillegg skal bygges en ny Raptor 2-versjon, blir det nå bygget en ny testfabrikk i McGregor i Texas.

Elon Musk har opplyst at SpaceX må bygge en mengde Starship og motorer parallellt for å klare målet om å bygge et gjenbrukbart transportsystem – rundt tusen starshipfartøy – for å oppnå målet om å gjøre oss til en multiplanetarisk sivilisasjon.

Starship som lander på Mars
Foto: SpaceX


Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!


MER INFORMASJON

space.com: SpaceX could launch 1st Starship to orbit in January, Elon Musk says

astroevents: Spektakulære planer for historiens første ferd med både Super Heavy og Starship!

astroevents.no: Mer om romvirksomhet

Astro-romfartsshow

Våre astroshow sett av over 75 000!

“Out of Space”: Astro-romfartsshow

Forestillinger for skoleelever

Science fiction-trilogien Ad Astra

Opplev den første reisen til et annet solsystem, leting etter livsformer på exoplaneter og Solsystemets og menneskehetens fremtid!

Bøkene er rikt illustrert med flotte fargebilder.

Pluto – menneskehetens siste tilfluktssted!

- stjernereiser - exoplaneter - romheiser
- ormehull - multivers - liv i rommet
- fremtidsteknologi - intergalaktiske opplevelser
- astronomiske fenomener - galaksens fremtid
- krim


Av science fiction-forfatter Anne Mette Sannes
Mer info og bestilling

Filmen Vårt magiske univers

Nyt det vakreste billedmaterialet som noen gang er tatt av vårt fantastiske univers! Fikk terningkast 6 i bladet Astronomi.

Produsert og kommentert av Anne Mette Sannes & Knut Jørgen Røed Ødegaard Mer info

Våre nettsteder
astroevents.no Hovednettsted om Universet
svalbard2015.no Solformørkelsen 20. mars 2015
astrobutikken.no Bøker og filmer m.m.

Følg oss på facebook

Følg oss på facebook

 

 

Kontakt: Knut Jørgen Røed Ødegaard Tlf: 99 27 71 72 E-post: knutjo@astroevents.no Anne Mette Sannes Tlf. 97 03 80 50 E-post: amsannes@astroevents.no