Alt gikk etter planen under sikkerhetstest av Crew Dragon!
19.01.20: Romfartsselskapet SpaceX foretok kl. 16.30 i ettermiddag (norsk tid) en vellykket test av kapselen Crew Dragon som skal skytes bort fra raketten dersom det skulle oppstå problemer under fremtidige oppskytninger. Testen ble utført fra Launch Complex 39A (LC-39A) på NASAs Kennedy Space Center i Florida og var den siste større testen før første bemannede ferd i februar–mai.
Oppskytningen var utsatt fra i går og ytterligere tre ganger i dag siden det var noe tvil om værforholdene som spilte inn både når det gjaldt selve oppskytningen, og også for å fjerne deler i havet i etterkant av oppskytningen.
Under testen var Falcon 9’s oppstigningsbane identisk med en ferd til Den internasjonale romstasjonen (ISS) for best å kunne matche de fysiske forholdene Falcon 9-raketten og Dragon-kapselen vil møte under en normal oppstigning, men SpaceX hadde konfigurert Crew Dragon til å utløse en redningsmanøver etter Max Q – tidspunktet når det er størst belastning på raketten.
Crew Dragon er designet for å være et av de tryggeste bemannede fartøysystem som noen gang er bygget, og SpaceX har fullført mer enn 700 tester av kapselens SuperDraco-motorer som skal kunne skyte kapselen bort fra Falcon 9-raketten og bringe mannskapet i trygghet på ethvert tidspunkt under oppstigningen, eller dersom det skulle oppstå en nødssituasjon på selve oppskytningsrampen.
I mars i fjor gjennomførte selskapet en full ubemannet ferd med kapselen, og Crew Dragon ble dermed det første amerikanske fartøyet som dokket automatisk med romstasjonen før det returnerte til Jorden.
En ubemannet Crew Dragon-kapsel var det første kommersielle fartøyet som besøkte den internasjonale romstasjonen.
Foto: NASA
Etter at Crew Dragon hadde separert fra Falcon 9-raketten var det forventet at raketten ville gå i oppløsning over Atlanterhavet som følge av aerodynamiske krefter, noe som også skjedde 1 min og 37 sekunder inn i oppskytningen. Hvorvidt dette ville skje var avhengig av flere faktorer som blant annet vind, samt forventede mindre variasjoner vedrørende fartøyets retning og posisjon, og kunne inntreffe kort etter separasjon eller når raketten var på vei tilbake fra den øvre delen av atmosfæren. Et team fra SpaceX ville uansett sørge for at rakettdelene ble plukket opp fra havoverflaten like etter.
Redningssekvensen startet som planlagt rundt 90 sekunder etter liftoff da rakettens førstetrinnsmotorer stanset og Crew Dragons SuperDraco motorer startet avfyringssekvensen. Raketten og kapselen ble skilt, og etter at kapselens SuperDraco-motorer hadde brent ferdig hadde kapselen kurs mot apogee, det høyeste punktet i oppskytningsbanen. Nær apogee ble kapselens underdel frigjort, og de mindre Draco-motorene snudde resten av kapselen for ferden tilbake. Crew Dragons fallskjermanker kom ut, og hovedfallskjermene foldet seg sakte ut for å forberede kapselen på en myk landing i Atlanterhavet i nærheten av SpaceX’s oppsamlingsteam.
SpaceX benyttet Crew Dragons oppgraderte Mark 3-fallskjermer – en av verdens mest avanserte. Selskapet har totalt gjennomført over 80 tester av fallskjermsystemet, inkludert tester med flere fallskjermer av det oppgraderte Mark 3-systemet. Kapselen traff havet ca. 9.04 minutter etter liftoff, litt før forventet tidspunkt.
Her kan du se oppskytningen og sikkerhetstesten.
Film: Space Videos /Youtube
Som en del av Dragons redningsoperasjon trente personell fra Air Force Detachment med SpaceX for å observere Crew Dragon og også på å nærme seg fartøyet på det åpne havet som om det hadde vært tale om en virkelig redningsaksjon. SpaceX-teamet er nå i gang med å hente opp Crew Dragon for å ta den tilbake til Cape Canaveral. Teamet skal også hente opp delene fra Falcon 9-raketten.
Testen vil gi nyttig data når NASA skal sertifisere fartøyet for å bringe astronauter til og fra romstasjonen.
Etter at den svært vellykkede testen vil de to astronautene Bob Behnken and Doug Hurley bli de første astronautene som skal fly med Crew Dragon. De to befant seg inne i SpaceX’s kontrollsenter bare et par kilometer fra oppskytningsrampen for å følge nøye med på sikkerhetstesten.
Victor Glover og Mike Hopkins vil bli de to første NASA-astronautene til å reise til den internasjonale romstasjonen for et lengre opphold. Ferden vil bli SpaceX’s første operative ferd og en del av selskapets nåværende kontrakt med NASA.
NASA astronauts (fra venstre) Bob Behnken, Doug Hurley, Mike Hopkins and Victor Glover foran SpaceX Dragon Commercial Crew vehicle
Foto: NASA
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer