01.05.2019: 11. april gjennomførte SpaceX nok en imponerende oppskytning med Falcon Heavy og med vellykkede landinger med alle tre rakettene. Påfølgende helg meldte imidlertid SpaceX at midtraketten var tapt som følge av høye bølger rundt droneskipet, og 20. april gikk det heller ikke bra under en motortest av kapselen Crew Dragon som etter planen skal frakte astronauter ut i rommet senere i år.
av Anne Mette Sannes
Venstre: Elon Musk er grunnlegger og leder for det privateide romfartsselskapet SpaceX. Høyre: Illustrasjon av Falcon Heavy, med en Dragon-kapsel øverst på raketten.
Foto: Steve Jurvetson/ WIkipedia
Natt til fredag 12. april kl. 00:35 (norsk tid) og 14 måneder etter sin første oppskytning av kjemperaketten Falcon Heavy gjennomførte SpaceX sin andre oppskytning, denne gangen med den første nyttelasten for en kunde og til en bane hele 36 000 kilometer over ekvator (såkalt geostasjonær banehøyde), noe som er høyere enn vanlig og som var årsaken til at Falcon Heavy måtte benyttes. Det amerikanske selskapet Lockheed Martin skulle sende den 3500 kilo store satellitten Arabsat-6C ut i bane (vekt inkl. drivstoff over 6000 kilo) hvor den skal tilby moderne kommunikasjonsutstyr til Midtøsten, Afrika og Sør-Europa. Satellitten ble utplassert ca. 34 minutter etter liftoff. Denne gangen landet alle tre førstetrinnsrakettene som de skulle – under førstegangsoppskytningen 6. februar 2018 bommet midtraketten på droneskipet «I still love you» i Atlanterhavet utenfor Floridakysten som følge av at det ikke var nok tenningsvæske for å tenne de to ytre motorene etter flere avfyringer av alle tre motorene. Dette la ingen demper på den ekstremt vellykkede oppskytningen, men denne gangen landet også midtraketten som den skulle (på droneskipet).
Se oppskytningen av Falcon Heavy 11. april (56 min)
Film: Youtube/SpaceX
Her kan du se forklaringen på hva som skjedde med midtraketten i februar i fjor:
Film: Youtube/SpaceX
Men til tross for den vellykkede landingen også av midtraketten, meldte SpaceX påfølgende helg at raketten hadde falt i havet som følge av store bølger under transporten til kysten av Florida. Raketten begynte å vagge, og teamet måtte gi tapt av sikkerhetshensyn.
Midtraketten landet som den skulle på droneskipet, men gikk tapt som følge av høye bølger i området.
Foto: SpaceX
Eksplosjon under motortest
For en drøy uke siden, den 20. april, gikk det også galt da romfartsselskapet skulle gjennomføre en motortest av redningssystemet på en testversjon av Crew Dragon – en ubemannet demonstrasjonsflight, DEMO 1, som trengs for å få fartøyet sertifisert for bemannede ferder.
Etter planen skal SpaceX ta astronauter opp i lav jordbane (LEO) og foreta den første testen i juli for deretter å sende de første astronautene til Den internasjonale romstasjonen (ISS) i oktober. Sist gang det gikk galt under en slik bakketest var i 1967 hvor tre NASA-astronauter omkom da det begynte å brenne i kommandoseksjonen på toppen av en Saturn IB bærerakett.
Folk som oppholdt seg langs strendene utenfor Cape Canaveral Airforce Station så gul røyk velte opp fra SpaceX’s oppskytningsområde «Landing Zone 1» noe som trolig skyldes 1–2 tonn med nitrogentetroksid, drivstoffet som brukes av selskapets SuperDraco-motorer og som brant inne på området. Fartøyet eksploderte før de siste 10 sekundene av nedtellingen, og det er usikkert hvorvidt motorene hadde begynt å tenne. Det er ennå ikke klart hva som forårsaket uhellet, men det er ikke utelukket at planene for å sende amerikanske astronauter opp fra amerikansk jord kan bli forskjøvet. Helt siden romfergeprogrammet ble avsluttet i 2011 har USA haiket med russiske Roscosmos, noe som koster 75 millioner dollar for en astronaut pr. tur. Også Boeing har blitt tildelt midler av NASA for å utvikle en bemannet kapsel som skal frakte astronauter til ISS, men også Boeings planer for den første testferden med kapselen Starliner som skulle skje nå i april er utsatt til august, og første bemannede ferd med tre astronauter er utsatt til november.
CST-100 Starliner-kopi og astronautene som er valgt for de to første ferdene.
Foto: NASA/JSC/Robert Markowitz
Astronaut foran en av Space X’ Dragonkapsler.
Foto: Elon Musk
I en offisiell uttalelse fra SpaceX fremgår at det dreier seg om en anomali. NASA-sjef Jim Bridenstine uttaler seg også om hendelsen på NASAs nettsider og sier at man vil lære av feilen og gjøre de nødvendige tilpasninger.
NASAs toppsjef Jim Bridenstine
Foto: NASA/Bill Ingalls
Kapselen som nå helt eller delvis har brent opp er den samme kapselen som landet i havet etter testferden til ISS i mars, og det kan ikke utelukkes at uhellet skjedde som følge av at kapselen landet i havet (noe kapslene riktignok skal gjøre også i fremtiden), men det kan tenkes at uhellet skjedde utelukkende fordi kapselen befant seg i vann og dermed ødela systemene, eller det kan være andre årsaker som for eksempel en fundamental svakhet i designet.
Kapselen landet i sjøen 350 km utenfor kysten av Florida kl. 08.32 norsk tid fredag 8. mars og er den samme kapselen som ble brukt under motortesten 20. april.
Foto: NASA Television
SpaceX må nå enten lage en erstatning for den ødelagte kapselen slik at SuperDraco-motorene kan testes før launch abort-testen (øverste del av kapselen skal skytes løs fra nedre del for å sikre astronautene i tilfelle noe skulle gå galt med motorene) som etter planen skal gjennomføres i juli. Selskapet må da enten teste motorene på et tomt kapselhylster eller bruke en av de nye Crew Dragon-kapslene som skal benyttes for bemannede ferder til ISS.
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer