08.04.20: For to dager siden kunngjorde Boeing at selskapet vil foreta en ny test av Starliner for å forvisse seg om at alle feil fra første testferd nå er korrigert og at alle utgifter vil bli dekket av selskapet selv. Nyheten om Boeings bedriftsansvar blir svært godt mottatt av NASA som tar «hatten av» for Boeing!
av Anne Mette Sannes
Boeings CST-100 Starliner vil ha som hovedoppgave å frakte astronauter til og fra Den internasjonale romstasjonen samt til planlagte, private romstasjoner.
Illustrasjon: Boeing
20. desember i fjor sviktet ferdsklokkesystemet om bord i Starliner 31 minutter etter takeoff slik at fartøyet ikke var i stand til å nå romstasjonen. Feilen medførte at fartøyet anså seg selv å befinne seg i en annen fase av ferden kort etter at fartøyet hadde separert fra Atlas 5’s annet trinn. Det ble raskt besluttet å stenge av for drivstoff slik at man i stedet kunne foreta en landing i White Sands, New Mexico 41 timer senere. To av astronautene, Mike Fincke og Nicole Mann deltok på den påfølgende pressekonferansen og bekreftet at de er drillet til nettopp å korrigere slike feil.
I tillegg ble det i etterkant avdekket ytterligere tre spesifikke problem, hvorav to av disse ville ha ført til at fartøyet ville ha gått tapt uten direkte inngripen fra bakkemannskapet.
Boeing CST-100 Starliner spacecraft etter landing i White Sands, New Mexico 22. desember i fjor.
Foto: NASA/Bill Ingalls
Det har i ettertid vært et tema hvorvidt NASA ville kreve en ny, ubemannet testflight før astronautene Mike Fincke, Nicole Mann og Chris Ferguson tar plass i fartøyet for den første bemannede ferden, og i begynnelsen av mars uttalte NASAs visedirektør Doug Loverro for human exploration and operations at de fortsatt var langt fra å ta en beslutning. Men før NASA tok denne beslutningen, besluttet Boeing på eget initiativ både å gjennomføre en ny ubemannet ferd og å dekke alle kostnader.
“Hats off to Boeing for recommending a repeat of their Orbital Flight Test for the Commercial Crew program,” tvitret Loverro etter Boeings kunngjøring og la til at bedriftsansvar kan skje på flere måter og dette er en av dem.
Ifølge NASA må likevel Boeing fortsatt ta hensyn til de 61 korrektivene som ble påpekt etter en uavhengig gjennomgang i etterkant av oppskytningen.
Boeing vil benytte “Spacecraft 2” for denne neste ubemannede testflighten. Dette fartøyet var opprinnelig ment for første bemannede testferd. Spacecraft 3 som ble benyttet i første testferd skal i stedet klargjøres for NASAs første operasjonelle ferd.
Fra venstre: Mike Fincke, Nicole Mann og Chris Ferguson – de tre astronautene som skal delta på den første bemannede ferden med Starliner i 2020.
Foto: Wikipedia
Den nye testen vil trolig skje til høsten, med andre ord etter SpaceX’s første bemannede testferd med sin Crew Dragon, som etter planen skal skje tidligst i andre halvdel av mai med astronautene Bob Behnken and Doug Hurley. Dersom tidsskjemaet holder og alt går etter planen, er det sannsynlig at SpaceX vil skyte opp den første operative ferden for NASA med NASA-astronautene Victor Glover og Mike Hopkins (Crew-1) en gang på sensommeren.
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
MER INFORMASJON
Starliner landet trygt i New Mexico
techrunch.com: NASA confirms two Boeing Starliner issues would’ve led to spacecraft loss without intervention
Alt gikk etter planen under sikkerhetstest av Crew Dragon!
Flere artikler om romvirksomhet