Romstasjonen ut av kontroll etter Nauka-docking – Starlineroppskytning utsatt
NB! Nok en gang utsettes NASA og Boeing sin testoppskytning av Starliner til Den internasjonale romstasjonen, og raketten med Starliner flyttes til Vertical Integration Facility (VIF) for videre undersøkelser og tester. Ny dato blir bestemt etter at problemet er løst.
30.07.21: Motorene på den russiske modulen Nauka som i går dokket med Den internasjonale romstasjonen, forårsaket at stasjonen kom 45 grader ut av stilling. En farlig situasjon, men ingen av de syv astronautene om bord var i direkte fare. Hendelsen tvang likevel Boeing og NASA til å utsette Starliners andre forsøk på å dokke med romstasjonen som nå er utsatt til 3. august.
Tre timer etter at den russiske modulen Nauka dokket med romstasjonen i går kl. 15.29 norsk tid startet modulens motorer av seg selv.
Foto: NASA TV
Selv om Roscosmos 22. juli rapporterte at Nauka – Multipurpose Laboratory Module (MLM) – som ble skutt opp 21. juli, fikk problemer med fremdriftssystemet og det var blitt utført to manøvre for å heve fartøyets bane, skulle modulen etter planen dokke med ISS 29. juli. I forkant av Starlinkoppskytningen ble det opplyst at denne ikke ville komme i konflikt med den russiske modulen. Men tre timer etter at Nauka dokket med romstasjonen kl. 15.29 i går norsk tid, startet – helt utilsiktet – motorene på modulen.
De to kosmonatuene Oleg Novitskiy og Pyotr Dubrov (se bilde under) holdt på med rutineundersøkelser med hensyn til lekkasjer mellom romstasjonen og Nauka og hadde åpnet luken på romstasjonens servicemodul Zvezda ved siden av dockingpunktet. Sammen med de russiske ferdskontrollørene på bakken var de i gang med å integrere andre aktiviteter mellom den nylig ankommede russiske modulen da Naukas motorer startet helt av seg selv og medførte at romstasjonen kom 45 grader ut av stilling. De syv astronautene om bord var aldri i fare, kontrollpersonellet i Houston oppdaget raskt situasjonen, og de ombord startet straks med nødvendig operasjoner for å rette opp feilen.
Det ble på forhånd uttalt at dagens oppskytningsplan ikke skulle komme i konflikt med Nauka som ble skutt opp 21. juli og som var blitt rapportert å ha problemer med fremdriftssystemet selv om Roscosmos 22. juli rapporterte at modulen har utført to manøvre for å heve fartøyets bane.
De tre ombord på romstasjonen som kom med Soyus er fra venstre: Mark Vande Hei (NASA), Oleg Novitskiy og Pyotr Dubrov. De to sistnevnte var de to som holdt på med rutineundersøkelser og hadde åpnet luken på romstasjonens servicemodul Zvezda ved siden av dockingpunktet da motorene på den nylig ankommede russiske modulen startet av seg selv.
Foto: Roscosmos
Besetningen med SpaceX’ Crew-2-ferden. Fra venstre: Megan McArthur (gift med Bob Behnken som var med SpaceX’ første bemannede ferd til ISS sammen med Doug Hurley), Thomas Pesquet, Akihiko Hoshide og Shane Kimbrough.
Foto: NASA/Cindy Bush
Starliners andre testforsøk
NASA og Boeings første testforsøk på å dokke Starliner med romstasjonen mislyktes i desember 2019, og på den kommende ferden har Boeing press på seg for å demonstrere at fartøyet klarer jobben etter at nødvendige endringer er utført. Både Boeing og SpaceX har kontrakter med NASA om å sende nyttelast og astronauter til ISS, og SpaceX ligger milelangt foran Boeing med hele 25 besøk til ISS hittil.
Boeings CST-100 Starliner vil ha som hovedoppgave å frakte astronauter til og fra Den internasjonale romstasjonen samt til planlagte, private romstasjoner.
Illustrasjon: Boeing
Oppskytningen skulle ha skjedd kl. 2.53pm lokal tid og kl. 20.53 i kveld norsk tid, men er nå utsatt til 3. august. Kapselen skal skytes opp med en av ULAs Atlas 5- raketter (1. trinn) og en Centaur III (2. trinn). (Lockheed Martin samt Boeing Defence, Space & Security ble i 2006 slått sammen til United Launch Alliance – ULA).
Pressekonferanse om den kommende oppskytningen (som nå er utsatt til 3. august)
Film: SpaceGooglevesaire
Starliner ble rullet ut fra Boeings anlegg på Kennedy Space Center i Florida før den ble festet øverst på rakettens 2. trinn.
Foto: Boeing/John Grant
Avbrutt testforsøk i 2019
20. desember i fjor sviktet ferdsklokkesystemet om bord i Starliner 31 minutter etter takeoff slik at fartøyet ikke var i stand til å nå romstasjonen. Feilen medførte at fartøyet anså seg selv å befinne seg i en annen fase av ferden kort etter at fartøyet hadde separert fra rakettens 2. trinn. Det ble raskt besluttet å stenge av for drivstoff slik at man i stedet kunne foreta en landing i White Sands, New Mexico 41 timer senere. Romstasjonen befinner seg rundt 400 km over bakken, og Starliner nådde rundt 250 kilometers høyde.
Se Starliners nattlanding i New Mexico:
Starliner landet i White Sands, New Mexico etter det første testforsøket i desember 2019
Film: NASA
Daværende NASA-sjef Jim Bridentine forklarer hva som fungerte og ikke fungerte med Starliners første testferd
Film: NASA
I ettertid var det et tema hvorvidt NASA ville kreve en ny, ubemannet testflight før den første bemannede ferden, og i begynnelsen av mars uttalte NASAs visedirektør Doug Loverro for Human Exploration and Operations at de fortsatt var langt fra å ta en beslutning. Men før NASA tok beslutningen, besluttet Boeing på eget initiativ både å gjennomføre en ny ubemannet ferd og å dekke alle kostnader.
“Hats off to Boeing for recommending a repeat of their Orbital Flight Test for the Commercial Crew program,” tvitret Loverro etter Boeings kunngjøring og la til at bedriftsansvar kan skje på flere måter og dette er en av dem.
Boeing måtte likevel ta hensyn til 61 korrektiv vedrørende softvareproblemer som ble påpekt etter en uavhengig gjennomgang i etterkant av oppskytningen, samt 19 anbefalinger vedrørende kommunikasjon. Ifølge leder for Commercial Crew Program i NASA Steve Stich, er alle disse nå sjekket. I tillegg har det blitt gjort en full gjennomgang for flighten (en simulert ferd fra takeoff til landing) i avansert simulator, og som i følge John Vollmer, visepresident og programsjef ved Commercial Crew Programmet ved Being, var svært lærerik.
Alle faser av ferden vil bli grundig overvåket helt fra liftoff til Starliner tar bakken i New Mexico: ytelse, kontrollsystem, navigasjon, bakkesystem, docking, tilbakevending til atmosfæren og landing.
Starliners pad abort test i november 2019 testet kapselens evne til å skyte seg raskt bort fra oppskytningsrampen dersom det skulle oppstå en farlig situasjon
Film: SciNews
Kontrakter
I 2010 mottok Boeing 18 millioner dollar av NASA for å utvikle fartøyet, i andre fase (2011) ytterligere 83 millioner dollar for videre utvikling og i tredje fase 460 millioner dollar.
I 2016 ble Boeing med sin Starliner og SpaceX med Crew Dragon valgt av NASA til å transportere astonauter til og fra ISS.
Oppskytning, docking og landing i New Mexico
Oppskytningen som skulle ha skjedd fredag 30. juli kl. 20.53 norsk tid, men er som nevnt utsatt til 3. august. Etter oppskytning vil kapselen nå frem til romstasjonen 24 timer senere. Det blir første gang to kommersielle og helt ulike fartøy (SpaceX’s Crew Dragon er der allerede) er koblet til ISS. I tillegg er en russisk Soyus MS-01 (statlig) også koblet til, slik at det vil være syv personer på ISS når Starliner skal utføre dockingforsøket. Starliner skulle etter planen være tilkoblet romstasjonen frem til 5. august, men denne datoen blir nå forlenget. Etter at den er koblet fra skal det foretas en landing i White Sands Space Harbour i New Mexico.
Den internasjonale romstasjonen (ISS) går i bane rundt Jorden i en høyde av ca. 400 km. Til venstre ses SpaceX’ Dragon-kapsel på vei til å dokke, til høyre en russisk Soyus-kapsel.
Foto: Wikipedia /NASA/SpaceX
Videre planer
Dersom alt går etter planen kan NASA og Boeing fortsette med planleggingen av den første bemannende ferden med Starliner. Det er en reell mulighet for at denne ferden kan skje senere i år etter at data fra den kommende ferden er analysert av NASA. En av grunnene til at den første bemannede ferden kan skje allerede i år, er at kapselen på den forestående ferden er kommet lenger i prosessen for en bemannet ferd enn kapselen som ble benyttet på den første testferden. Dette skyldes blant annet at motorene som kan skyte kapselen raskt bort fra raketten dersom det skulle oppstå en nødssituasjon, allerede er installert.
De tre NASA-satronautene som skal delta på den første bemannede ferden med Starliner er: Eric Boe, Nicole Aunapu Mann og Barry Wilmore. Wilmore ble satt inn etter at Chris Ferguson trakk seg av personlige årsaker.
De tre som skal delta på den første bemannede ferden er (fra venstre): Mike Fincke, Barry Wilmore og Nicole Mann
Foto: Wikipedia
Det haster for NASA å få Starliner i trafikk siden all trafikk til og fra ISS nå hviler på SpaceX’ Crew Dragon og det er nødvendig med to transportsystem. Det er også et press på Boeing om å lykkes med fredagens ferd siden det er snakk om hele 18 måneders arbeid som er tilbakelagt. Ifølge Vollmer må det forventes at det fortsatt er nye ting som kan forbedres, men han presiserer at det er ekstremt viktig at dette blir en vellykket ferd. Go Atlas! Go Centaur! Go Starliner!
?? Rosie the Rocketeer is buckled in for the upcoming Starliner launch!
Hva kan du se på himmelen?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer