Forsiden Stjernereiser Exoplaneter Liv i rommet Meteoritter Himmelbegivenheter Solsystemet Romvirksomhet
Artikkelarkiv Astroshow og foredrag For skoler Astrobutikken Linker Om oss


Romstasjonen ut av kontroll etter Nauka-docking – Starlineroppskytning utsatt


NB! Nok en gang utsettes NASA og Boeing sin testoppskytning av Starliner til Den internasjonale romstasjonen, og raketten med Starliner flyttes til Vertical Integration Facility (VIF) for videre undersøkelser og tester. Ny dato blir bestemt etter at problemet er løst.


30.07.21: Motorene på den russiske modulen Nauka som i går dokket med Den internasjonale romstasjonen, forårsaket at stasjonen kom 45 grader ut av stilling. En farlig situasjon, men ingen av de syv astronautene om bord var i direkte fare. Hendelsen tvang likevel Boeing og NASA til å utsette Starliners andre forsøk på å dokke med romstasjonen som nå er utsatt til 3. august.

av Anne Mette Sannes

 

AVLYST: Her kan du se oppskytningen live 4. august kl. 18.57. Sendingen starter kl. 18.00 (utsatt fra 3. til 4. august)

Tre timer etter at den russiske modulen Nauka dokket med romstasjonen i går kl. 15.29 norsk tid startet modulens motorer av seg selv.
Foto: NASA TV


Selv om Roscosmos 22. juli rapporterte at Nauka – Multipurpose Laboratory Module (MLM) – som ble skutt opp 21. juli, fikk problemer med fremdriftssystemet og det var blitt utført to manøvre for å heve fartøyets bane, skulle modulen etter planen dokke med ISS 29. juli. I forkant av Starlinkoppskytningen ble det opplyst at denne ikke ville komme i konflikt med den russiske modulen. Men tre timer etter at Nauka dokket med romstasjonen kl. 15.29 i går norsk tid, startet – helt utilsiktet – motorene på modulen.

De to kosmonatuene Oleg Novitskiy og Pyotr Dubrov (se bilde under) holdt på med rutineundersøkelser med hensyn til lekkasjer mellom romstasjonen og Nauka og hadde åpnet luken på romstasjonens servicemodul Zvezda ved siden av dockingpunktet. Sammen med de russiske ferdskontrollørene på bakken var de i gang med å integrere andre aktiviteter mellom den nylig ankommede russiske modulen da Naukas motorer startet helt av seg selv og medførte at romstasjonen kom 45 grader ut av stilling. De syv astronautene om bord var aldri i fare, kontrollpersonellet i Houston oppdaget raskt situasjonen, og de ombord startet straks med nødvendig operasjoner for å rette opp feilen.

Det ble på forhånd uttalt at dagens oppskytningsplan ikke skulle komme i konflikt med Nauka som ble skutt opp 21. juli og som var blitt rapportert å ha problemer med fremdriftssystemet selv om Roscosmos 22. juli rapporterte at modulen har utført to manøvre for å heve fartøyets bane.

De tre ombord på romstasjonen som kom med Soyus er fra venstre: Mark Vande Hei (NASA), Oleg Novitskiy og Pyotr Dubrov. De to sistnevnte var de to som holdt på med rutineundersøkelser og hadde åpnet luken på romstasjonens servicemodul Zvezda ved siden av dockingpunktet da motorene på den nylig ankommede russiske modulen startet av seg selv.
Foto: Roscosmos

Besetningen med SpaceX’ Crew-2-ferden. Fra venstre: Megan McArthur (gift med Bob Behnken som var med SpaceX’ første bemannede ferd til ISS sammen med Doug Hurley), Thomas Pesquet, Akihiko Hoshide og Shane Kimbrough.
Foto: NASA/Cindy Bush


Starliners andre testforsøk

NASA og Boeings første testforsøk på å dokke Starliner med romstasjonen mislyktes i desember 2019, og på den kommende ferden har Boeing press på seg for å demonstrere at fartøyet klarer jobben etter at nødvendige endringer er utført. Både Boeing og SpaceX har kontrakter med NASA om å sende nyttelast og astronauter til ISS, og SpaceX ligger milelangt foran Boeing med hele 25 besøk til ISS hittil.

Boeings CST-100 Starliner vil ha som hovedoppgave å frakte astronauter til og fra Den internasjonale romstasjonen samt til planlagte, private romstasjoner.
Illustrasjon: Boeing


AVLYST: Her kan du se oppskytningen live 3. august kl. 19.20 norsk tid – sendingen starter fra kl. 18.30

Oppskytningen skulle ha skjedd kl. 2.53pm lokal tid og kl. 20.53 i kveld norsk tid, men er nå utsatt til 3. august. Kapselen skal skytes opp med en av ULAs Atlas 5- raketter (1. trinn) og en Centaur III (2. trinn). (Lockheed Martin samt Boeing Defence, Space & Security ble i 2006 slått sammen til United Launch Alliance – ULA).



Pressekonferanse om den kommende oppskytningen (som nå er utsatt til 3. august)
Film: SpaceGooglevesaire

Starliner ble rullet ut fra Boeings anlegg på Kennedy Space Center i Florida før den ble festet øverst på rakettens 2. trinn.
Foto: Boeing/John Grant


Avbrutt testforsøk i 2019

20. desember i fjor sviktet ferdsklokkesystemet om bord i Starliner 31 minutter etter takeoff slik at fartøyet ikke var i stand til å nå romstasjonen. Feilen medførte at fartøyet anså seg selv å befinne seg i en annen fase av ferden kort etter at fartøyet hadde separert fra rakettens 2. trinn. Det ble raskt besluttet å stenge av for drivstoff slik at man i stedet kunne foreta en landing i White Sands, New Mexico 41 timer senere. Romstasjonen befinner seg rundt 400 km over bakken, og Starliner nådde rundt 250 kilometers høyde.

Se Starliners nattlanding i New Mexico:



Starliner landet i White Sands, New Mexico etter det første testforsøket i desember 2019
Film: NASA



Daværende NASA-sjef Jim Bridentine forklarer hva som fungerte og ikke fungerte med Starliners første testferd
Film: NASA


I ettertid var det et tema hvorvidt NASA ville kreve en ny, ubemannet testflight før den første bemannede ferden, og i begynnelsen av mars uttalte NASAs visedirektør Doug Loverro for Human Exploration and Operations at de fortsatt var langt fra å ta en beslutning. Men før NASA tok beslutningen, besluttet Boeing på eget initiativ både å gjennomføre en ny ubemannet ferd og å dekke alle kostnader.

“Hats off to Boeing for recommending a repeat of their Orbital Flight Test for the Commercial Crew program,” tvitret Loverro etter Boeings kunngjøring og la til at bedriftsansvar kan skje på flere måter og dette er en av dem.

Boeing måtte likevel ta hensyn til 61 korrektiv vedrørende softvareproblemer som ble påpekt etter en uavhengig gjennomgang i etterkant av oppskytningen, samt 19 anbefalinger vedrørende kommunikasjon. Ifølge leder for Commercial Crew Program i NASA Steve Stich, er alle disse nå sjekket. I tillegg har det blitt gjort en full gjennomgang for flighten (en simulert ferd fra takeoff til landing) i avansert simulator, og som i følge John Vollmer, visepresident og programsjef ved Commercial Crew Programmet ved Being, var svært lærerik.

Alle faser av ferden vil bli grundig overvåket helt fra liftoff til Starliner tar bakken i New Mexico: ytelse, kontrollsystem, navigasjon, bakkesystem, docking, tilbakevending til atmosfæren og landing.



Starliners pad abort test i november 2019 testet kapselens evne til å skyte seg raskt bort fra oppskytningsrampen dersom det skulle oppstå en farlig situasjon
Film: SciNews


Kontrakter

I 2010 mottok Boeing 18 millioner dollar av NASA for å utvikle fartøyet, i andre fase (2011) ytterligere 83 millioner dollar for videre utvikling og i tredje fase 460 millioner dollar.

I 2016 ble Boeing med sin Starliner og SpaceX med Crew Dragon valgt av NASA til å transportere astonauter til og fra ISS.


Oppskytning, docking og landing i New Mexico

Oppskytningen som skulle ha skjedd fredag 30. juli kl. 20.53 norsk tid, men er som nevnt utsatt til 3. august. Etter oppskytning vil kapselen nå frem til romstasjonen 24 timer senere. Det blir første gang to kommersielle og helt ulike fartøy (SpaceX’s Crew Dragon er der allerede) er koblet til ISS. I tillegg er en russisk Soyus MS-01 (statlig) også koblet til, slik at det vil være syv personer på ISS når Starliner skal utføre dockingforsøket. Starliner skulle etter planen være tilkoblet romstasjonen frem til 5. august, men denne datoen blir nå forlenget. Etter at den er koblet fra skal det foretas en landing i White Sands Space Harbour i New Mexico.

Den internasjonale romstasjonen (ISS) går i bane rundt Jorden i en høyde av ca. 400 km. Til venstre ses SpaceX’ Dragon-kapsel på vei til å dokke, til høyre en russisk Soyus-kapsel.
Foto: Wikipedia /NASA/SpaceX


Videre planer

Dersom alt går etter planen kan NASA og Boeing fortsette med planleggingen av den første bemannende ferden med Starliner. Det er en reell mulighet for at denne ferden kan skje senere i år etter at data fra den kommende ferden er analysert av NASA. En av grunnene til at den første bemannede ferden kan skje allerede i år, er at kapselen på den forestående ferden er kommet lenger i prosessen for en bemannet ferd enn kapselen som ble benyttet på den første testferden. Dette skyldes blant annet at motorene som kan skyte kapselen raskt bort fra raketten dersom det skulle oppstå en nødssituasjon, allerede er installert.

De tre NASA-satronautene som skal delta på den første bemannede ferden med Starliner er: Eric Boe, Nicole Aunapu Mann og Barry Wilmore. Wilmore ble satt inn etter at Chris Ferguson trakk seg av personlige årsaker.

De tre som skal delta på den første bemannede ferden er (fra venstre): Mike Fincke, Barry Wilmore og Nicole Mann
Foto: Wikipedia


Det haster for NASA å få Starliner i trafikk siden all trafikk til og fra ISS nå hviler på SpaceX’ Crew Dragon og det er nødvendig med to transportsystem. Det er også et press på Boeing om å lykkes med fredagens ferd siden det er snakk om hele 18 måneders arbeid som er tilbakelagt. Ifølge Vollmer må det forventes at det fortsatt er nye ting som kan forbedres, men han presiserer at det er ekstremt viktig at dette blir en vellykket ferd. Go Atlas! Go Centaur! Go Starliner!


Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!


MER INFORMASJON

NASA: Station loses attitude control after Nauka docking, Starliner launch delayed

NASA: What You Need to Know about NASA’s Boeing Orbital Flight Test-2

astroevents.no: Ny ubemannet testflight for Boeings Starliner

astroevents.no: Starliner landet trygt i New Mexico

astroevents.no: Piloten på Starlinertest trekker seg fra ferden

NASA: Boeing and SpaceX Selected to Build America’s New Crew Space Transportation System

astroevents.no: Les mer om romvirksomhet

Stjernehimmelen


Hva kan du se på himmelen?

Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer

Astroshow og foredrag

Våre astroshow sett av over 75 000!

Astroshowet Out of Space

Foredrag om verdensrommet!

Forestillinger for skoleelever

Science fiction-trilogien Ad Astra

Opplev den første reisen til et annet solsystem, leting etter livsformer på exoplaneter og Solsystemets og menneskehetens fremtid!

Bøkene er rikt illustrert med flotte fargebilder.

Pluto – menneskehetens siste tilfluktssted!

- stjernereiser - exoplaneter - romheiser
- ormehull - multivers - liv i rommet
- fremtidsteknologi - intergalaktiske opplevelser
- astronomiske fenomener - galaksens fremtid
- krim


Av science fiction-forfatter Anne Mette Sannes
Mer info og bestilling

Filmen Vårt magiske univers

Nyt det vakreste billedmaterialet som noen gang er tatt av vårt fantastiske univers! Fikk terningkast 6 i bladet Astronomi.

Produsert og kommentert av Anne Mette Sannes & Knut Jørgen Røed Ødegaard Mer info

Våre nettsteder
astroevents.no Hovednettsted om Universet
svalbard2015.no Solformørkelsen 20. mars 2015
astrobutikken.no Bøker og filmer m.m.

Følg oss på facebook

Følg oss på facebook

 

 

Kontakt: Knut Jørgen Røed Ødegaard Tlf: 99 27 71 72 E-post: knutjo@astroevents.no Anne Mette Sannes Tlf. 97 03 80 50 E-post: amsannes@astroevents.no