22.12.19: Boeings ubemannede kapsel Starliner har nå landet trygt i White Sands, New Mexico etter at den planlagte ferden mot Den internasjonale romstasjonen (ISS) ble avbrutt som følge av softwarefeil og kapselen derfor ikke hadde tilstrekkelig drivstoff til å dokke med ISS hvor en rekke tester var planlagt. Ferden skulle være den siste testferden før den første bemannede ferden i 2020.
av Anne Mette Sannes
Se landingen her.
Film: NASA
Ca. 15 minutter etter oppskytning fra SLC-41 på Kennedy Space Center i Florida, skulle Starliner etter planen gjennomføre en 40-sekunders avfyring av rakettene for å bringe den inn i en sirkulær bane slik at den kunne dokke med ISS. Denne fasen gikk ikke som planlagt, og teamene jobbet raskt med å sørge for at sonden kom inn i en stabil bane and beholdt tilstrekkelig drivstoff slik at den ville ha en sjanse til å lande 41 timer senere. Landingen skjedde i dag, 22. desember kl. 13.58 norsk tid.
Animasjon over planlagt landing (den virkelige landingen skjedde tidlig på morgenen i New Mexico).
Animasjon: Boeing
Hva gikk galt?
Ferdsklokkesystemet viste feil tid, noe som medførte at fartøyet forsøkte å opprettholde en eksakt kontroll, noe den ellers ikke ville ha gjort, og i denne prosessen ble det brukt mer drivstoff som gjorde at teamene raskt innså at Starliner ikke ville nå ISS. I tillegg befant Starliner seg mellom to kommunikasjonssatellitter slik at man ikke kunne få gitt beskjed til kapselen om å starte avfyring av raketten for å sende den inn i korrekt bane.
NASA sjef Jim Bridenstein forklarer i en pressekonferanse tre timer senere hva som skjedde for to dager siden:
Film: NASA
Bridenstein og andre fra NASAs lederteam presiserte at «mye gikk riktig» selv om man hadde noen utfordringer. Han presiserte også at dersom det hadde vært en bemannet ferd er astronautene trent til å korrigere slike feil slik at de tre astronautene ville vært tygge, og man ville ha kunne dokket med ISS som planlagt.
To av astronautene, Mike Fincke og Nicole Mann deltok på pressekonferansen og bekreftet at de er drillet til nettopp å korrigere slike feil. De to hadde fulgt ferden fra bakken og forteller at de kunne ha gitt flightkontroll-teamet flere alternative opsjoner i hva som kunne ha vært gjort i situasjonen dersom de hadde vært ombord. De presiserte i tillegg at alt annet hadde gått etter planen og at de føler seg trygge og ser frem til den første bemannende ferden. Nicole Mann presiserte også det er snakk om en ny type automatikk, og at nettopp dette er årsaken til at man har testdukker ombord.
Fra venstre: Mike Fincke, Nicole Mann og Chris Ferguson – de tre astronautene som skal delta på den første bemannede ferden med Starliner i 2020.
Foto: Wikipedia
Samarbeidsprosjekt mellom NASA og Boeing
Den bemannede kapselen Starliner er en del av NASAs Commercial Crew Development (CCDev) program hvor hovedhensikten er å frakte astronauter til ISS og til planlagte private romstasjoner som for eksempel Bigelow Aerospace Commercial Space Station. Kapselen har plass til syv astronauter og er kompatibel for oppskytning av fire oppskytningsraketter; Atlas V, Delta IV, Falcon 9 (SpaceX) og Vulcan. NASA har tildelt både Boeing og SpaceX midler for å utvikle hhv. Starliner og Dragon 2. Boeing mottar dobbelt så mye midler som SpaceX.
Film: United Launch Alliance/NASA/Boeing
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer