19.04.23: Det første oppskytningsforsøket med hele Starshipsystemet på mandag ble stanset som følge av et problem med en ventil, men dette var også det eneste som hindret en oppskytning siden også værgudene var på SpaceX‘ side. Det ble opplyst at en ny oppskytning kunne skje etter minimum 48 timer, og nytt tidspunkt er nå satt til i morgen, 20. april kl. 8.28 lokal tid i Boca Chica, Texas (kl. 15.28 norsk tid).
av Anne Mette Sannes
Andre oppskytningsforsøk fra Boca Chica i Texas skal skje i morgen 20. april.
Foto: SpaceX
Oppskytningsforsøket med verdens høyeste og kraftigste rakett ble avlyst 10 minutter før planlagt liftoff som skulle skje kl. 10.20 lokal tid (17.20 norsk tid). På tross av den avblåste oppskytningen fortsatte nedtellingen inntil T-40 og fyllingen av drivstoff fortsatte siden SpaceX i stedet valgte å gjennomføre en såkalt Wet Dress Rehearsal – en test hvor nesten alle trinnene før oppskytning utføres, men uten at rakettene avfyres.
Oppskytningsvinduet på mandag var 90 minutter, mens det i morgen vil bli et 62 minutters oppskytningsvindu som starter kl. 08.28 (15.28 norsk tid).
Se oppskytningsforsøket mandag:
Film: SpaceX
Flere milepæler vil bli nådd under denne første ferden med hele Starshipsystemet, deriblant oppskytning med Super Heavy-rakettens 33 Raptormotorer, retur av Super Heavy, kontroll av oppstigningsbane, oppstart av Starship, samt retur. Elon Musk har med vilje satt lave forventinger til den kommende ferden – SpaceX anser oppskytningen som en suksess dersom Starship når Mac Q (det punktet på ferden hvor det er mest belastning på fartøyet), eller som et minimum at raketten kommer seg opp fra og unna oppskytningsrampen slik at både denne og de omkringliggende områder i Boca Chica ikke rammes av en eventuell eksplosjon. Et slikt scenario ville garantert gitt næring til blant annet organisasjonen Sierra Club som har forsøkt, og fortsatt vil forsøke å stanse SpaceX’ rakettoppskytninger. Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) har stor tro på at fartøyet vil komme så langt at det ikke skjer noe fatalt nær bebodde områder.
Starship vil blant annet ikke utføre en såkalt landing burn før landing, og årsaken er mest sannsynlig at de allerede har testet dette og i stedet velger å fokusere på første halvdel av ferden. Det er ingen garanti at for eksempel varmeskjoldene tåler belastningen, og dermed er det heller ingen grunn til å forhåndsprogrammere landing burn etc. for akkurat denne første ferden. Målet er å få mest mulig data fra denne ferden, siden denne type ferd er svært vanskelig å forutsi med datamodeller. Hvor mye data vet ingen, det kommer selvsagt an på hvor langt farkosten kommer før det eventuelt skje en anomali.
Super Heavy-rakettens ferd
Super Heavy-rakettens jobb er å skyte opp Starship, og de tro trinnene skal skilles etter ca. 2 min 52 sek (stage separation). Mens motorene på Starship starter og dette fartøyet fortsetter sin ferd, vil Super Heavy-raketten (B7) utføre en flipmanøver og etter planen foreta en myklanding i Mexicogulfen ca. 6 minutter senere. Booster 7 er den første raketten som er utstyrt med 33 Raptormotorer og den første som har Raptor 2-motorer (ny versjon).
Kartet viser flightplanen til Super Heavy-raketten
Illustrasjon: FCC/SpaceX
Starshiplanding ved Hawaiisk øy
2 min 57 sek etter oppskytning skal Starship SN24 starte de seks Raptormotorene, fortsette videre og følge en bane mellom sydlige Florida og Cuba – altså over ubefolkede områder – mens den fortsetter å stige.
Når farten har kommet opp i ca. 28 000 km/t (noe som vil skje etter rundt 9 min 20 sek) vil motorene bli stanset. Starship vil da nærme seg farten for å gå inn i bane, men skal ikke fullføre et helt baneomløp. I stedet vil fartøyet gå ut av bane over Stillehavet for å hindre at fartøyet (i det tilfelle noe skulle gå galt) skal gå i biter over befolkede områder, noe som har skjedd tidligere, blant annet med romfergen Colombia som gikk i oppløsning da den kom inn i atmosfæren med et mannskap på syv og hvor vrakrester ble strødd over store områder av USA.
Flightpath for Starship som skal fortsette videre etter at Super Heavy-raketten har frigjort seg fra Starship. Starship SN20 skal følge en bane mellom sydlige Florida og Cuba mens det fortsetter å stige.
Foto: SpaceX
Og på samme måte som Super Heavy-raketten skal også Starship forsøke å foreta en myklanding i havet – ikke en vertikal landing som Super Heavy-raketten, men i stedet lande på buken og deretter synke ned i havet). Starshiplandingen vil skje i Stillehavet ca. 100 km nordvest for den hawaiiske øya Kauai, kjent som innspillingssted for filmen Jurassic Park.
Starship skal etter planen foreta en myklanding i havet ca. 100 km nordvest for øya Kauai ca. 90 minutter etter oppskytning.
Illustrasjon: FCC/SpaceX
Hele ferden vil ta rundt 90 minutter. Og hvorfor 90 minutter når point to point travel med Starship her på Jorden kun vil ta kun 30–60 minutter. Svaret er at ved point to point travel vil Starship ta den korteste veien fra avreisestedet til den nye destinasjonen, men i dette tilfellet vil fartøyet gå nesten rundt hele Jorden nettopp for å teste systemet og faktisk finne ut om det vil overleve ferden gjennom atmosfæren på vei tilbake til bakken.
SpaceX har kun utført bellyfloppmanøver på Starship, en manøver som ikke tester belastningen på fartøyet. Varmebelastningen på Starship øker ikke med kvadratet av hastigheten, men i stedet med tredje potens og gjør at fartøyet vil bli utsatt for hele 8 ganger mer varme. SpaceX har med hensikt bestemt at Starship bare nesten vil nå bane fordi dette faktisk er den beste måten å teste Starship på. SpaceX vil da kunne teste Super Heavy-raketten, foreta stage separation, se om 2. trinn (Starship) starter (alle seks Raptormotorene – 3 for havnivå og 3 for vakuum, noe som er nødvendig for å kunne sende Starship nesten ut i bane.
Raptormotorer
Raptormotorene er noe annerledes enn Merlinmotorene på Falcon 9 og Falcon Heavy siden de benytter såkalt stage combustion (et fullstendig forbrenningssystem) som betyr at drivstoffet (flytende metan og oksygen) føres inn i hver sin turbopumpe hvor de omdannes til gass før de kommer inn i forbrenningskammeret. Dette gjør at man oppnår en renere og mer effektiv forbrenning og dermed mer skyvkraft.
Mechazilla skal ikke benyttes på den første testferden
SpaceX har bygget verdens største oppskytnings-og innfangingsrampe som rager hele 146 meter over bakken. Mechazilla er designet for å stille opp, skyte opp og fange Super Heavy-raketten når den returnerer til bakken etter å ha slutt opp Starship. Men for denne førte testferden vil det ikke bli gjort forsøk på å fange Super Heavy med Mechazilla.