Starship prototype SN5 – en gigantisk termos! – gjorde et nytt forsøk som ble avbrutt i natt norsk tid. Elon Musk telte selv ned fra 30 minutter, deretter hørtes sirenen 10 minutter før forventet oppskytning for å varsle alle beboere i området. Men, som i går, ble oppskytningen nok en gang automatisk avbrutt som følge et motorproblem. Men SpaceX-teamet satte alle kluter til for enda et forsøk, og denne gangen kom SN5 seg opp fra bakken i Boca Chica, Texas – et ekstremt vakkert og etterlengtet syn og det største skrittet mot Mars hittil!
av Anne Mette Sannes
Starship prototype SN5 utfører sitt 150-metershopp i Boca Chica, Texas!
Film: SpaceX
Kameraene som var festet på innsiden av fartøyet viser at landingsbena rettet seg ut som de skulle før landing, og sammen med Raptormotoren og sørget de for en perfekt, myk landing!
04.08.20: Store forventninger var knyttet til gårsdagens oppskytning av Starship SN5 – første testhopp av en Starship fullskalaversjon. Oppskytningsvinduet var fra kl. 8 am–8 pm lokal tid (norsk tid: 15.00–03.00). Været var bra, området var klarert – alt var med andre ord klart for det etterlengtede hoppet, men oppskytningen ble avbrutt i siste del av oppskytningsvinduet.
Starship SN5 etter den vellykkede motortesten 30. juli. Foto: SpaceX
Det har vært en del problemer underveis for å komme dit SpaceX er i dag med Starship. Verken prototypene Mk1, SN1 eller SN3, klarte å passere kryogentesten – en test på at fartøyets tanker klarer å stå imot det høye trykket som oppstår når de fylles med svært kaldt drivstoff. En slik kryogentest er en av de første testene som må utføres for å bevise at fartøyet er flyvedyktig. Prototypen SN2 passerte riktignok denne testen, men SN2 var ikke en fullskalaversjon av Starship. Årsakene til at Mk1, SN1 og SN3 ikke besto testen var dårlig sveisearbeid, feil med deler samt menneskelig feil. Etter tre mislykkede forsøk passerte SN4 kryogentesten, men eksploderte under motortesten.
Starship prototype SN4 eksploderer kort etter motortest i Boca Chica, Texas 29. mai i år.
Film: NASASpaceflight
Men disse uhellene var forventet og er en del av hvordan SpaceX jobber: teste hyppig for raskt å avdekke feil for å komme videre i prosessen med neste prototype. På den måten kan endringer gjøres hurtigere, og man kommer raskere i mål. Dette er en helt annen måte å jobbe på enn f.eks. NASA som hele tiden må forholde seg til statlige budsjetter og underleverandører.
Vellykket motortest av SN5 30. juli
30. juli – kort tid før de to NASA-astronautene landet i Mexicogulfen etter et to måneders opphold på Den internasjonale romstasjonen (med andre ord en temmelig travel uke for SpaceX!), gjennomførte SpaceX en motortest av Starship prototype SN5. Testen ble foretatt på selskapets oppskytningsområde ved Boca Chica i Texas og var blitt utsatt flere ganger som følge av sesongens første orkan: Hanna.
Testen skjedde kl. 03:02 på morgenen (kl. 10.02 norsk tid). Alt gikk som planlagt, en Raptormotor ble startet og brant i flere sekunder, og Elon Musk tvitret kjapt at alt nå var klart for å ta neste skritt: 150-metershoppet! Den aller første testen av Starship ble utført i juli i fjor med miniatyrutgaven Starhopper som ved hjelp av én Raptormotor gjennomførte et hopp på rundt 20 meter og et nytt hopp i august i fjor på rundt 150 meter (varighet ca. 1 min.) med landing ca. 100 meter fra oppskytningsrampen. Hensikten var å teste selskapets Raptormotorer og å lande fra lav høyde.
Det kommende hoppforsøket med prototypen SN5 vil være første hopp med en fullskalaversjon av fartøyet. Dersom SpaceX lykkes, vil det bane veien for å fly enda høyere med de neste prototypene, noe som igjen vil være nok et skritt på veien for å starte kommersielle oppskytninger med Starship og Super Heavy.
I august i fjor fullførte Starhopper et 150 meters hopp, noe som markerte et betydelig skritt for å gjøre oss til en multiplanetarisk sivilisasjon.
Film: SpaceX
Her kan du se filmen med kommentarer. Se fra 4 min 40 sek inn i filmen.
Film: NASASpaceflight
Hoppforsøk 3. august avbrutt
Årsaken til at 150-metershoppet ble automatisk avbrutt i går mandag, var at startventilen på en Raptor turbopumpe ikke åpnet seg. Hvorfor ventilen ikke åpnet seg var ikke kjent i går, men ifølge Elon Musk vil de finne ut av dette og prøve på nytt i dag hvor oppskytningsvinduet er det samme, fra 8 am til 8 pm lokal tid, altså 15.00 til 03.00 i ettermiddag/natt norsk tid. Dersom det heller ikke blir et hopp i dag, er det også en mulighet samme tidsrom i morgen.
Hva vil vi kunne se under testen?
Motoren er ikke helt sentrert under fartøyet, men står litt til venstre siden motorseksjonen skal huse tre raptormotorer. Denne plasseringen vil med all sannsynlighet føre til et asymmetrisk løft, som igjen vil bety at fartøyet trolig vil stå litt på skrå helt i starten til tross for at de mindre styringsmotorene vil kompensere for dette. Når det gjelder de seks landingsbena er ikke disse synlige mens fartøyet står oppstilt på oppskytningsrampen siden de befinner seg inne i selve motorseksjonen, men kort før landing vil disse foldes ut og kunne bli synlige dersom det ikke blir for mye støv som virvles opp.
Kommende prototyper
SpaceX er også for lengst i gang med prototypene SN6 og SN7. Dersom noe skulle gå galt med SN5-hoppet vil likevel SpaceX få verdifull kunnskap som kan benyttes i kommende prototyper. Men neste forsøk med SN6 kan likevel ta tid dersom man må utføre reparasjoner på selve oppskytningsrampen som følge av anomali ved SN5. Skulle alt gå etter planen planlegges et 20-kilometershopp med en prototype med tre motorer senere i år.
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer