28.09.20: Antallet Starship-prototyper øker raskt, og SpaceX forventer å bygge mer enn 50 prototyper før den endelige versjonen er klar for å ta menneskene til Mars. Starship prototype SN7.1 ble nylig trykktestet til den gikk i luften for å teste den nye stållegeringen, noe som måtte skje før SN8 i oktober foretar sitt 18-kilometershopp med «bellyflop return».
av Anne Mette Sannes
Starshipfartøy på Mars. Uviklingen av Starship går for fullt i Boca Chica, Texas, og Elon Musk regner med å lage minst 50 prototyper før det endelige fartøyet er klart for å sende de første menneskene til Mars i 2024.
Illustrasjon: SpaceX
Tanktest av SN7.1
For fjerde gang skulle SpaceX mandag kveld i forrige uke destruere en Starship testtank som vil være avgjørende for videre utvikling av Starship. All flytrafikk hadde i forkant blitt pålagt ikke å fly lavere enn rundt 500 meter under destrueringsforsøket. Etter å ha fylt tankene med iskaldt drivstoff, ble SN7.1 plassert på en testrampe for å trykktestes helt til den eksploderte. Ingen raptormotorer var montert og ingen hopp skulle utføres – farkosten skulle kun trykktestes helt til toppen «poppet» for blant annet å måle hvor høyt trykk SN7.1 tåler med den nye stållegeringen 304L og andre enheter som skal monteres på SN8 og fremtidige prototyper.
En del flytende nitrogen ble overført, men ingenting skjedde. Et nytt forsøk skjedde tirsdag morgen, men heller ikke denne gang lyktes det. Et tredje forsøk ble gjort onsdag morgen før soloppgang lokal tid, og denne gang ble SN7.1 sendt til de evige jaktmarker. Tanken gikk i stykker på det stedet hvor man kunne ha forventet det; ved sveisefestet som fester toppen til stålskroget. Rest in peace SN7.1! Se bilde av den ødelagte toppen i denne saken.
Tidlig onsdag i forrige uke (kl. 04.58 om morgenen lokal tid) gikk endelig SN7.1 i luften, og en stor søyle av flytende oksygen steg mot himmelen. Fotografen hadde ventet i tre dager for å få bildet av eksplosjonen!
Film: LabPadre
Klart for SN8!
Tankseksjonen av SN8 – den første fullskalaversjonen av Starship som kun benytter den nye stållegeringen 304L – ble (ironisk nok) bygget før testen av SN7.1 Men siden SN7.1 overlevde to netter med forsøk på å destruere farkosten, er det all grunn til å tro at SpaceX er fornøyd med valg av ny stållegering.
Alt skal dermed være klart for SN8 som før det 18,2 meter høye hoppforsøket (som vil skje allerede i oktober) skal gjennomgå minst en kryogentest. Dato er satt til tirsdag 29. september mellom kl. 09 pm – 6 am lokal tid (04.00–13.00 norsk tid) med backup de to påfølgende dagene (samme tidsvindu). Til forskjell fra tidligere prototyper skal SN8 utstyres med tre raptormotorer, nesekjegle og luftflater (finner). Det er ikke helt klart hvorvidt SN27 og SN29 (som ble benyttet på hhv SN5 og SN6) skal være to av de tre motorene på SN8. Før hoppet skal motorene avfyres to ganger, og dette blir første gang en slik test gjennomføres med tre motorer.
“Bellyflop return” + “flip & burn”
Landingen vil bli den største utfordringen under hoppforsøket. Etter oppnådd høyde på 18,2 km vil motorene bli avslått og Starship skal snu seg med undersiden (belly) vendt nedover – såkalt bellyflopping – mens farkosten kontrollerer seg selv nedover mot bakken ved hjelp av luftfinnene som benyttes for å styre den tilbake til oppskytningsstedet. I de siste sekundene før landing, og i en høyde av rundt 1 kilometer, skal SN8 forsøke å gjenstarte motorene for å svinge akterenden slik at den står vertikalt før landing.
Bellyflop
Animasjon: C-bass productions
Ifølge Lars Blackmore, senior Marslanding-ingeniør i SpaceX – mannen som var ansvarlig for tilbakekomst, nedstigning og landing av Falcon 9 og nå også for Starship) –vil forsøket (dersom de lykkes) bli den råeste oppvisning av rakettgymnastikk siden landingen av den første Falcon 9-raketten!
CEO og sjefdesigner Elon Musk har twitret at SN8’s hoppforsøk garantert blir spennende:
“One way or another, excitement guaranteed! Support of greater Boca, Padre, Brownsville community is very much appreciated”.
Blir forsøket vellykket vil det være en virkelig bragd, men et mislykket forsøk vil også gi svært verdifull kunnskap til bruk for fremtidige prototyper, inkludert de som nå er under bygging. Antallet prototyper øker nå ekstremt, og Elon Musk har lovet at historiens mest ambisiøse testprogram er i kommingen. Bestemmelser om stengte veier i området utstedes av en dommer i Cameron County Courthouse som garantert ikke blir arbeidsledig med det første ...
Elon Musk lover at historiens mest ambisiøse testprogram er på gang
Foto: Wikipedia
SN5 og SN6
Hva som skal skje videre med SN5 og SN6 er noe uklart. Begge har gjennomført hvert sitt vellykkede 150-meters hopp, og det var forventet at begge skulle hoppe flere ganger. Men det kan tenkes at SpaceX er fornøyd med disse to hoppene og i stedet fortsetter med utviklingen av nyere prototyper. SpaceX forbarmet seg uansett over de to og plasserte dem i High Bay (som er under konstruksjon) for å gi dem ly for det dårlige været som var forventet i området. Uværet passerte nord for Boca Chica, men inntil videre står duoen side om side mens de bivåner nyere versjoner av seg i sine tidligere hjem i Mid Bay. Forflytningen til anlegget som skal benyttes til å stable Super Heavy-rakettene ga også et unikt inntrykk av størrelsesforhold: SN5 og SN6 ble degradert til dverger av de høye veggene i High Bay!
SN5 og SN6 på SpaceX’ produksjonsområde i Texas
Foto: Elon Musk
Dersom resultatet av det kommende 18 km hoppet med SN8 ender med et “krater” (Musks utsagn) vil nødvendige endringer bli gjort med SN9 som snart er ferdig satt sammen. På samme måte som med SN5 og SN6, vil også SN8 og SN9 få ganske likt design. SN9’s landingsben er installert, og SN9 har nylig blitt trillet ut fra et av de store produksjonsbygningene for å settes sammen i Mid Bay. Deler av Starship prototype SN10 befinner seg på utsiden i det samme området og skal også settes sammen hvilket betyr at hele tre fullskalaversjoner av Starship allerede nå har ferdige seksjoner.
Også deler ment for SN11 er observert levert tidligere i måneden, noe som faktisk kan bety at SpaceX allerede har utstyr for Starship helt opp til SN13. Dette stemmer i så fall bra med Musks uttalelser om at «en høy produksjonsrate gjør at man raskere kommer i mål», og som igjen gjør det mulig for SpaceX å gjennomføre en mengde tester uten at feil med disse i stor grad influerer eller sakner farten på timeplanen.
Og selv om det ikke er lett å observere utstyr ment for SuperHeavy, eller i det minste stål merket «SH», er det helt klart progresjon med oppskytningsrampen som skal huse Raptor-rakettene.
En enorm LOX-tank er også levert til oppskytningsområdet, og det er sannsynlig at flere tanker vil bli installert på området i ukene som kommer, hovedsakelig for å imøtekomme de ekstra kravene til lagring av flytende metan og flytende oksygen.
En enorm LOX-tank er også levert til oppskytningsområdet, og det er sannsynlig at flere tanker vil bli installert på området i ukene som kommer, hovedsakelig for å imøtekomme de ekstra kravene til lagring av flytende metan og flytende oksygen.
Elon Musk forklarer hvordan Starship vil lande (Boca Chica 28. september 2019).
Se forklaringen om landing fra ca. 2.10 – 5.44
Film: Video from Space
Klikk på “Liker” og få melding når nye saker legges ut!
Hva kan du se i kveld?
Følg med på planeter, stjerner og månefaser samt spennende fenomener som f.eks. nordlys, perlemorskyer, lysende nattskyer m.m.
Les mer