Starliner landet i New Mexico uten mannskap – Butch og Sunis opphold på ISS blir dermed 8 måneder i stedet for 8 dager!
09.09.24: Så har det skjedd – I 22-tiden fredag (lokal tid) landet den mye omtalte Starliner-kapselen til Boeing helt trygt i mørket i ørkenen i New Mexico etter en 6 timer lang ferd fra Den internasjonale romstasjonen (ISS). Etter alle feilene med kapselen hittil valgte NASA å ikke ta noen sjanser med de to astronautene som skulle vært med på returen, men alt gikk feilfritt, og Butch og Suni må nå tilbringe både jul og nyttår i rommet før hjemreisen som er satt til februar.
av Anne Mette Sannes
Starliner under landing etter at fartøyet har kvittet seg med beskyttelsesskjoldet under kapselen slik at landingsputene, som skal sørge for en myk landing, har kommer ut.
Foto: NASA (screenshot)
Etter mye frem og tilbake om hvorvidt Starliner skulle returnere til Jorden uten de to astronautene Butch Wilmore og Suni Williams, landet kapselen i Mojaviørkenen, nærmere bestemt i White Sands Space Harbor i New Mexico, klokken 22.01.35 i går kveld lokal tid (kl. 06.01.35 norsk tid).
Fra Mission Control-senteret i Houston under landingen
Foto: NASA
Etter en mengde tester har Boeing lenge hevdet at det ville være helt trygt å bringe de to tilbake i kapselen, men NASA besluttet likevel å sende Starliner tilbake uten mannskap. De fleste enten husker eller kjenner til de to store romfartsulykkene med romfergene Challenger (1986) og Colombia (2003) hvor 14 astronauter mistet livet, og NASA ønsket ikke å ta noen som helst sjanser.
Men Starliner foretok en perfekt retur og landet trygt på bakken uten noe som helst problemer. Det er helt klart at Boeing er skuffet, siden de hele tiden har hevdet at det ikke ville bli noen som helst problemer med returen. I tillegg er det selvsagt ikke en høydare at de to astronautene nå vil bli hentet hjem i en av konkurrenten SpaceX’ Crew Dragonkapser. Under pressekonferansen etter landingen kom det frem at det hadde vært «interessante» samtaler mellom NASA og Boeing og det vil garantert bli mange fler.
Ifølge NASAs commercial Crew manager Steve Stich, er det ikke enkelt å se tilbake på tiden før
det ble besluttet å lande Starliner uten de to astronautene, men han mener fortsatt at det var en
riktig beslutning.
NASA-sjef Bill Nelson under pressekonferansen 24. august da han la frem beslutningen om å returnere Starliner uten astronauter.
Film: KHOU-11
Se landingen med kommentarer fra ca. 7.42:
Starliners retur til Jorden
Film: NASA
De to astronautene må dermed forsette sitt opphold på romstasjonen sammen med resten av
Expedisjon 71/72 helt frem til februar neste år. De to skal da som nevnt returnere med en Crew
Dragon-kapsel fra SpaceX og vil dermed ha opphold seg på ISS i 8 måneder – et opphold som i
utgangspunktet kun skulle vare 8 dager!
Butch and Suni da de ankom ISS i juni i år
Foto: NASA
Butch og Suni da de ankom ISS i juni – se fra ca. 0.48
Butch og Suni da de ankom ISS i juni i år
Film: R. Digital med kommentarer fra ca. 1.02.00
I utgangspunktet skulle den planlagte Crew Dragon-ferden i februar (Crew 9) hatt med seg fire astronauter, i stedet er det nå kun to personer som skal bli med opp til ISS: NASA-astronaut Nick Hague og russiske Aleksandr Gorbuno. Det betyr at de to kvinnelige NASA-astronautene Zena Cardman og Stephania Wilson nå har fått sin etterlengtede ferd utsatt på ubestemt tid. Valget av de to som skal reise har å gjøre med at Hague har tidligere erfaring og faktisk også er en av få som har overlevd en Launch abort med Soyuz MX-10 og det faktum at NASA er bundet av en avtale mellom NASA og Roscosmos slik at Gorbano må være en av de to som må være med på ferden.
For de to kvinnelige astronautene er dette selvsagt en stor skuffelse, spesielt med tanke på all treningen og at alle fire har jobbet sammen som et team.
Fra venstre NASA-astronaut Stephanie Wilson, russiske Aleksandr Gorbuno, NASA-astronaut Nick Hague og NASA-astronaut Zena Cardman. Som følge av Starliner blir de to kvinnelige astronautene likevel ikke en del av Crew 9 i februar 2025 siden Butch og Suni skal ha de to siste setene.
Foto: NASA
Ifølge NASAs commercial Crew manager Steve Stich gjennomgår nå neste Starliner-kapsel de siste fasene i byggeprosessen og det er besluttet å vente med å sette sammen det såkalte «doghouse» (det er fire slike på en Starlinerkapsel) der styringsmotorene som utgjorde mye av problemet, er plassert) inntil man vet mer om hvordan dette skal endres. Det vil ta et par uker før den returnerte kapselen blir bragt til Kennedy Space Center i Florida, og etter dette også noen dager før all data er lastet ned.
Starliner under landing etter at fallskjermene har åpnet seg
Foto: NASA (screenshot)
Vellykket touchdown i ørkenen kl. 22.01.35 lokal tid i New Mexixo
Foto: NASA (screenshot)
Stich sier videre at det er for tidlig å si noe om hvorvidt neste Starliner-ferd vil bli en normalt bemannet ferd til og fra ISS, eller om det i stedet vil bli en ny test flight i en eller annen form.
Det er mange som synes NASA har strukket tålmodigheten overfor Boeing vel langt med alle feilene som har oppstått med Starliner, og at de ikke ville ha vært villige til å gå så mange runder dersom det hadde vært Space X som hadde hatt alle disse problemene. Det er et faktum at Boeing mottok langt mer midler av NASA (4,2 milliarder dollar) enn SpaceX (2,6 milliarder dollar) under NASAs Commercial Crew Programme, og likevel er det SpaceX som har lykkes – allerede i 2014 dokket den første Cargo Dragon-kapselen til romstasjonen, i august 2017 dro en Cargo Dragon til ISS med 3 tonn forsyninger, utstyr og til og med iskrem til astronautene, og i 2020 dro den aller første Crew Dragon med Doug Hurley og Bob Behnken til ISS. Dette var første gang siden 2011 at amerikanske astronauter ble sendt til ISS fra amerikansk jord. Helt siden 2011 (da romfergeprogrammet kom til en ende) hadde NASA måttet bite i det sure eplet og booket dyre seter med russiske Soyuz.
NASA-astronautene Doug Hurley (venstre) og Bob Behnken kom rullende opp til Falcon 9-raketten med stil i en blankpolert Tesla Model X.
Foto: Kim Shiflett/NASA
En annen ting er at NASA i en årrekke har arbeidet tett med Boeing og dermed har en «fortid» med selskapet.
Det skal også nevnes at Boeing selv har uttalt at de ikke skulle gått med på såkalte fixed contracts, hvor selskaper får en fast sum av NASA og selv må stå for kostnadene dersom de ikke klarer å ferdigstille prosjektet. Ledelsen i Boeing sier dette har vært direkte skadelig for selskapet som dermed ble presset til å ferdigstille Starliner, og at problemene som har dukket opp er et resultat av nettopp dette. De har også uttalt at de aldri igjen vil binde seg til denne typen kontrakter, men arbeide med prosjekter i et tempo som gjør at man ivaretar sikkerheten.
Likevel har SpaceX klart å ferdigstille sitt fartøy med mindre midler enn Boeing, og mange mener dette skyldes arbeidskulturen hos Boeing – hver gang det ble forsinkelser (og det skjedde ofte) 9, ble selskapet tildelt nye midler. Det er også blitt hevdet at arbeidskulturen Boeing endret seg etter oppkjøpet av McDonnell Douglas i 1997 da de ansatte i dette nye selskapet hadde mer fokus på aksjonærene enn på sikkerhet. De opprinnelige ansatte i Boeing hadde alltid enorm fokus på sikkerhet og ikke minst stolthet i det de bygget.
Uansett, NASA har et sterkt ønske og behov for å ha to operative farkoster til og fra ISS.
Pressekonferansen etter landingen
Boeings pressekonferanse etter landingen
Film: NASA